درد ناشی از دندان عقل و درمان آن

درد ناشی از دندان عقل

دندان عقل یا به عبارتی دندانهای عقل، شامل ۴ دندان در ۴ گوشه دهان در انتهایی ترین نقظه دهان میباشد. زمان رویش ها از ۳ ماهگی و دندان عقل اواخر نوجوانی تا اوایل جوانی است ( ۱۶ تا ۲۵ سال ).که در صورتی که به طور کامل رویش یابند ، به عنوان یک سرمایه دندانی مورد استفاده قرار میگیرند و بسیار با اهمیت است. اما معمولا به علت کمبود فضا برای رعایت بهداشت ویا عدم وجود فضای کافی برای رویش به صورتهای نهفته ، نیمه نهفته و یا زاویه دار در دهان قرار میگیرند و در صورتی که خارج نشوند ، باعث به هم ریختگی دندانهای فکین که منجر به ارتودنسی می گردد و یا پوسیدگی دندانهای مجاور ، ایجاد مشکلات جدی لثه و… میشوند.

مشکلات دندان عقل

از مشکلاتی که دندان عقل میتواند ایجاد کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات دندان

1. احساس درد  یا سفتی عضلات فک در اطراف دندان عقل نهفته (رشد نکرده و بیرون نزده از فک)
  2. به هم ریختگی دندانی به علت نبود فضای رشد کافی
  3. پوسیدگی دندان مجاور و یا مشکلات جدی لثه در دندانهای عقل نیمه نهفته به علت عدم رعایت بهداشت و چسبیدن دندانها به هم و گیر کردن مواد غذایی
  4. در مواردی که دندان عقل فک پایین نیمه نهفته (نیمه روییده) باشد ، بخشی از لثه که روی آن را پوشانده بر اثر تجمع مواد غذایی، جرم و باکتری زیر آن ملتهب شده و درد شدید، بعضا تب و محدودیت باز کردن دهان از عوارض آن است. به جرات میتوان گفت درد دندان عقل اگر ناشی از پوسیدگی نباشدو دندان سالم باشد، معلول همین شرایط است. این شرایط به ویژه اگر دندان عقل بالا روییده باشد و به این لثه ملتهب از بالا ضربه وارد کند وخیمتر نیز میگردد.

درد دندان عقل و علائم آن

1. گوش درد
  2. بلع (قورت دادن غذا) دردناک
  3. غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند
  4. بوی بد دهان
  5. محدودیت در باز کردن دهان و فک

درمان درد دندان عقل

بهترین راه حل و خط اول برای درمان در دردهای ناشی از دندان عقل ، مراجعه به دندانپزشکتان برای تشخیص علت درد و انجام درمان لازم است. اما اگر در حال حاضر محدودیت دسترسی دارید و میدانید که درد مربوط به التهاب لثه روی دندان عقل است ، میتوانید از روشهای زیر برای تسکین درد دندان عقل استفاده کنید:

1. دهانشویه با آب نمک ولرم در دهان بچرخانید
  2. استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ایبوپرفن هر ۸ساعت یک عدد
  3. شستشوی زیر لثه ملتهب با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم
  4. ماساژ دادن لثه ملتهب
  5. در این موارد دندانپزشکان با توجه به وخامت اوضاع آنتی بیوتیک نیز تجویز مینمایند و در صورت امکان دندان عقل مقابل (فک بالا ) را خارج میکنند.

آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟

جراحی اصولا کلمه ای است که میتواند هر فردی را از انجام درمان منصرف کند. اما خوب است بدانیم که جراحی در دندانپزشکی، بر روی همان صندلی و با استفاده از همان بی حسی که جهت یک ترمیم ساده تزریق میشود ، انجام میپذیرد و هیچ ترسی ندارد. بنابراین جراحی دندان عقل هم اگر با یک بی حسی عمیق انجام پذیرد، به هیچ عنوان درد نخواهد داشت. ضمنا اگر به توصیه های دندانپزشکتان جهت مراعات نکات بعد از جراحی توجه کنید ، بدون تردید مشکل خاصی گریبانگیرتان نخواهد شد و به راحتی دندان را جراحی کرده و از مشکلاتش راحت می شوید..
از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1. به عنوان یک تجربه مثبت، یک ساعت قبل از جراحی یک عدد ایبوپروفن ۴۰۰ میلی گرم و یک عدد استامینوفن کدیین (در صورتیکه منع مصرف ندارید) میل کنید تا درد کمتری حس کنید. بعضا در جراحیهای وسیعتر اگر دو عدد آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرمی هم یک ساعت قبل از جراحی میل کنید ، در کنترل عفونت بعد از عمل نقش بسزایی دارد و عوارضی به همراه نخواهد داشت.
  2. بعد از جراحی دندان عقل گاز مرطوبی که در دهانتان گذاشته میشود را تا ۱ ساعت بدون جابجا کردن و دستکاری در محل دندان کشیده شده نگه داریدو بیرون نیندازید.
  3. آب دهانتان را به هیچ وجه تف نکنید و از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. چرا که باعث کنده شدن لخته تشکیل شده روی زخم میشود و منجربه خونریزی مجدد میگردد پس بهتر است قورت دهید یا در دهان نگه دارید.
  4. یک ساعت بعد از جراحی دندان یک بستنی بخورید تا از خونریزی جلوگیری کند.
  5. از فردای روز جراحی دندان عقل، با آب نمک ولرم دهانتان را بشویید و سعی کنید در اسرع وقت به رژیم غذایی عادی خود برگردید و لذت ببرید.

و در پایان نکته ای که همیشه باید به آن توجه کنید این است که مسکن را باید در شروع درد مصرف کنید ، نه زمانی که درد شما را بی تاب و بی طاقت کرده است.

پرسش و پاسخ های مرتبط