رفع بوی بد دهان

آیا بوی بد دهان شما را آزار می دهد؟ ناراحت نباشید، ۵۰% مردم دنیا از این مشکل رنج می برند.

علت بوی بد دهان (هالیتوزیس) چیست؟

۱- باکتری ها:

هزاران هزار باکتری در دهان شما به صورت نرمال زندگی می کنند و بسیاری دیگر با خوردن مواد غذایی مختلف به آنها اضافه می شوند. بعد از دریافت غذا هم این باکتری ها مواد مورد نیازشان را استفاده می کنند و پسماند متعفنی را از خود به جا می گذارند.

۲- دهان خشک:

وقتی بزاق به اندازه کافی نباشد، طبعا شستشوی فیزیولوژیک دهان به درستی انجام نمی گیرد. بعضی داروها، مشکل در غدد بزاقی و یا تنفس دهانی می توانند باعث خشکی دهان شوند.

۳- بیماری لثه:

بسیاری موارد یک بوی دائمی بد در دهان و یا حس مزه های بد در دهان ناشی از بیماری های جدی لثه هست و همه این موارد به باکتری های موجود در پلاک دندانی بر می گردد.

۴- غذاها و نوشیدنی ها:

پیاز، سیر، قهوه و بسیاری از غذاها می توانند بوی دهان شما را تحت تاثیر قرار دهند.

۵- سیگار و مصرف تنباکو و مخدرها:

سیگار، باعث رنگ شدن دندان های شما، بوی بد دهان، ایجاد بیماری های لثه و تبدیل کردن شما به یک میزبان خوب برای انواع بیماری ها می شود. سیگار باعث کاهش حس چشایی و به تبع اون حس بویایی می شود و به همین علت خود فرد کمتر متوجه بوی آزار دهنده دهان خود می شود.

۶- مشکلات پزشکی:

درست است که عفونت دهان می تواند باعث بوی بد دهان شود ولی اگر دندانپزشک شما به شما می گوید که مشکل دهان و دندان ندارید، ممکن است سلامت شما در نقطه دیگری از بدنتان به خطر افتاده باشد. به طور مثال مشکلات گوارشی، دیابت، مشکل کبدی یا بیماری های کلیوی هم می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

درمان بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان چه کنیم؟

۱- مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید: با این روش ها می توانید میزان باکتری های دهان را به حداقل برسانید.

۲- دهانشویه استفاده کنید: استفاده از دهانشویه (مزایای استفاده مرتب از دهانشویه) یک راه حل موقتی برای کاهش حجم باکتری های دهان است. استفاده از آب نمک ولرم نیز توصیه می شود.

۳- زبانتان را تمیز نگه دارید: به معنای واقعی یکی از بزرگترین عوامل بوی بد دهان زبان است. حتما بعد از مسواک زدن دندان ها، روی زبانتان را هم مسواک بزنید و اگر پرزهای چشایی بلندی دارید، حتما از (tongue scrapper) استفاده کنید.

۴- سیگار نکشید: ترک سیگار هم به سلامت دندان ها و لثه هایتان (مواد غذایی برای حفظ سلامت دندان ها و لثه) کمک می کند و هم بدن سالم تری خواهید داشت.

۵- به طور منظم به دندانپزشکتان مراجعه کنید: مراجعه منظم به دندانپزشک باعث می شود تا اگر پوسیدگی یا عامل عفونی دیگری در دهان و دندان های شما وجود داشته باشد، سریع تر آن را برطرف کند و شما را از شر بوی بد دهانتان نجات دهد.

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x