دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

سوال: من کامپوزیت کردم سه روز بعد رنگش زرد شد میشه کاری کرد؟

پاسخ دکتر سپهریان: درود به شما، یک نکته خیلی مهم در مورد کامپوزیت ها و به خصوص کامپوزیت های سفید این هست که طبعا رنگ پذیری بالاتری دارند. یعنی عین پیراهن سفید هستند که راحت تر رنگ رو به خودشون جذب می کنند و چون سفید هستند، بیشتر هم به چشم میاد.

سه نکته زیر هم می توانند از دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان باشند:

۱. کسانی که سیگار و قلیون می کشند.

۲. کسانی که چای و قهوه و غذاهای پر ادویه میل می کنند.

۳. پالیش ضعیف و نامناسب یا عدم پالیش کامپوزیت ها.

———————————————————————– توضیحات بیشتر ———————————————————————–

یکی از بهترین و جذاب ترین روش های ایجاد سفیدی و زیبایی بر روی دندان ها استفاده از کامپوزیت دندان می باشد. این روش پر کاربرد طرفداران زیادی دارد، اما با یک محدودیت و مشکل روبرو می شوند. تغییر رنگ کامپوزیت دندان تحت تاثیر عواملی از موارد آزاردهنده افراد استفاده کننده از این درمان می باشد. البته این تغییر رنگ همیشگی نیست و برای همه ایجاد نمی شود.

برای اینکه بتوانیم از این مشکل جلوگیری کنیم، باید بدانیم که علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟ چه مواردی سبب تغییر رنگ سریع تر آن می شود و با چه روش هایی می توانیم از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟ در نهایت به این سوال که آیا می توان کامپوزیت را به رنگ اولیه برگرداند یا خیر پاسخ خواهیم داد.

تغییر رنگ کامپوزیت دندان

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

مشکل تغییر رنگ کامپوزیت دندان مانند تغییر رنگ دندان طبیعی برای اکثر افراد می تواند رخ دهد. البته اینکه در چه بازه زمانی ایجاد شود مهم است. اگر مراقبت های بعد از کامپوزیت به درستی انجام شود و بهداشت دهان و دندان رعایت شود، تا مدت های طولانی با تغییر رنگ کامپوزیت روبرو نخواهیم شد، اما اگر هر کدام از دلایل تغییر رنگ کامپوزیت برای دندان ایجاد گردد، به سرعت تغییر رنگ دندان های کامپوزیت شده نمایان می گردد.

تغییر رنگ کامپوزیت دندان به خودی خود رخ نمی دهد و تمام تغییرات آن ناشی از شرایط موجود در دهان و اطراف دندان ها می باشد.

علت های تغییر رنگ کامپوزیت دندان

بهترین نکته ای که کمک می کند مانع تغییر رنگ شویم، اطلاع از دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان است که شامل موارد زیر می باشد:

۱- کیفیت کامپوزیت استفاده شده: شرکت های مختلفی در سطح دنیا به تولید مواد کامپوزیتی می پردازند که محصولات آنها دارای سطح کیفیتی متفاوتی است. اگر بخاطر هزینه یا بخاطر عدم اطلاع از برند نامناسب با کیفیت پایین استفاده شود، در زمان کوتاه تری شاهد تغییر رنگ کامپوزیت ها خواهیم بود.

۲- پوسیدگی و خرابی دندان: هرگونه عفونت، خرابی و پوسیدگی در دندان موجب می شود ساختار استخوانی آن تحت تاثیر قرار بگیرد و تاج دندان تغییر رنگ بدهد، این تغییر رنگ بر روی کامپوزیت دندان نیز منتقل می شود.

۳- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: سطح کامپوزیت استفاده شده بر روی دندان ها صاف و صیقلی می باشد. با گذشت زمان و انجام اموراتی مثل خوردن غذا و خوراکی و آشامیدن نوشیدنی های مختلف، کیفیت سطح کامپوزیت کمتر می شود و میزان چسبندگی در آن بالا می رود و در صورت عدم نظافت دندان ها، این چسبندگی با تغییر رنگ همراه می شود.

مورد بعدی باقی ماندن غذا، مواد قندی و … در اطراف دندان ها و ایجاد عفونت و خرابی در آنهاست. که خراب شدن دندان نیز باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان می شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان مانع از این مشکلات و تغییر رنگ شد.

۴- توانایی و تجربه متخصص: کامپوزیت ها باید به بهترین شکل ممکن متناسب با ظاهر طبیعی دندان ها فرم دهی شوند و به صورت کامل پولیش گردند. زمانی که متخصص توانایی و تجربه انجام این موارد را به درستی نداشته باشد، سطح کامپوزیت مستعد چسبندگی و نگهداری مواد بر روی خودش است و در زمان کوتاهی دچار تغییر رنگ می شود.

۵- مصرف دخانیات: استفاده از سیگار، قلیان و سایر دخانیات بر روی مواد کامپوزیتی اثر گذار است و در دراز مدت مواد ناشی از این دخانیات جذب پوشش دندان می شود و سبب می گردد که ظاهر آن تیره شود.

۶- عفونت ناشی از تحلیل لثه: زمانی که لثه در ناحیه ریشه دندان به دلایل مختلف تحلیل رود، فضا مستعد جمع شدن باکتری ها و ایجاد عفونت می گردد. با تجمع غذا و ایجاد باکتری و افزایش جرمگیری دندان، کامپوزیت تغییر رنگ می دهد.

در کنار این موارد ایجاد آسیب و فشار به تاج دندان، عدم رعایت نکات مراقبتی، بیماری های عفونی و .. نیز بر روی ظاهر کامپوزیت ها اثر گذار می باشد.

۷- تغذیه نامناسب: برنامه غذایی بر روی تغییر رنگ کامپوزیت دندان بسیار اثر گذار است. مصرف زیاد غذاهای دارای رنگدانه، ادویه جات، شکلات و شیرینی، نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه، شربت ها و آبمیوه های صنعتی و … سبب می شود در کوتاه مدت کامپوزیت کیفیت سطحی خود را از دست بدهد و تغییر رنگ در آن رخ دهد.

بیشتر مطالعه کنید: مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مواد غذایی اثرگذار بر روی رنگ کامپوزیت ها

برنامه غذایی در دوران استفاده از کامپوزیت بسیار اهمیت دارد و کاهش مصرف نوشیدنی ها و غذاهای زیر می تواند سفیدی و زیبایی کامپوزیت ها را ماندگار تر کند:

نوشیدنی های اثرگذار: چای، نوشابه، شربت های صنعتی و خانگی، آبمیوه ها، قهوه، مشروبات الکلی و … می توان برخی از این موارد مانند نوشابه را با نی استفاده کرد.

غذاهای اثرگذار: غذاهای دارای ادویه زیاد شامل زردچوبه، انواع سس، غذاهای دارای رنگدانه مانند انواع مربا، شکلات ها، شیرینی های خامه ای، غذاهای چسبنده و …

جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

با کمک برخی روش های مراقبتی و همچنین نگهداری بهداشت دهان و دندان در بالاترین سطح ممکن می توان از تغییر رنگ کامپوزیت در کوتاه مدت جلوگیری کرد. مهمترین روش های جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ها عبارتند از:

  • مراجعه به بهترین متخصص کامپوزیت
  • استفاده از مواد درجه یک با کیفیت بالا برای انجام کامپوزیت
  • رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از دهان شویه، مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و …
  • داشتن برنامه غذایی مناسب با حذف موارد اثر گذار بر روی کامپوزیت مانند نوشابه ها و شکلات ها
  • کاهش و در حد امکان عدم مصرف دخانیات در انواع مختلف
  • شستشوی دهان و دندان بلافاصله بعد از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای دارای رنگ دانه و یا چسبنده
  • انجام معاینات دوره ای زیر نظر متخصص برای جلوگیری از عفونت و خرابی دندان ها که بر روی رنگ کامپوزیت اثر می گذارند.

درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

پولیش دندان برای درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

در نهایت ممکن است در کوتاه مدت با دلایل مختلف و یا در دراز مدت کامپوزیت فرد دچار تغییر رنگ شود، آیا تغییر رنگ کامپوزیت دندان درمان می شود؟ بله می توان این تغییر رنگ را به چند روش برطرف کرد که برخی از آنها هزینه بالاتری دارد و برخی اثر گذاری کمتری به همراه می آورد.

یک روش مناسب و اولیه جهت برطرف کردن تغییر رنگ کامپوزیت پولیش دندان می باشد. این روش زمانی اثرگذار است که در مراحل اولیه تغییر رنگ جهت درمان اقدام شود.

در صورتی که زمان زیادی از تغییر رنگ کامپوزیت ها گذشته باشد و این تغییر رنگ به عمق لایه های کامپوزیتی نفوذ کرده باشد و یا ناشی از خرابی درونی دندان باشد، پولیش اثرگذار نیست و نیاز است ونیر کامپوزیتی جایگزین شود.

استفاده از بلیچینگ برای اصلاح رنگ کامپوزیت

بلیچینگ روش درمانی مناسب برای اصلاح رنگ کامپوزیت نمی باشد. استفاده از این روش توسط متخصص با تجربه اصلا توصیه نمی شود چرا که احتمال ایجاد آسیب در ساختار کامپوزیت و دندان وجود دارد.

برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت باید خمیردندان خاصی استفاده کنیم؟

برای دندان های کامپوزیت شده نیاز به استفاده از خمیردندان های مخصوص است که هم به کامپوزیت آسیب نمی رساند و هم با رعایت نظافت آن از ایجاد تغییر رنگ جلوگیری می کند. در زمان مراجعه به داروخانه اشاره کنید بهترین خمیردندان را برای دندان های کامپوزیت شده نیاز دارید.

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x