آیا آمالگام برای سلامتی مضر است؟

سلام دکتر؛ شایعه‌ای مطرح شده اینکه بیشتر از ۸ دندان پر شده با آمالگام برای سلامت مضر است. آیا صحیح هست این شایعه؟ بنده چند سال پیش ۱۳ دندون رو پر کردم اما پزشک اصلا ایرادی نگرفت.

سلام به شما

آمالگام یکی از مواد ترمیمی قدیمی با نمایش دوام بسیار بالا در طولانی مدت بوده و هست. در واقع ترمیم دندان با آمالگام هنوز هم یکی از روشهای بسیار رایج درمان هست.

آمالگام از چه موادی تشکیل شده است؟

آمالگام دندان آلیاژی هست متشکل از مس، قلع، جیوه و روی

آیا آمالگام برای سلامتی ما مضر هست؟

آنچه که در ترمیم های آمالگام مورد بحث برای ایجاد خطر برای سلامتی افراد هست،بخار جیوه هست. طبق تحقیقات، میزان بخار جیوه تولید شده از آمالگام دندانی بعد از قرارگیری در دندان بعنوان ترمیم بسیار ناچیز هست. بخار جیوه در صورت تولید میتواند به ریه ها آسیب بزند. اما دوز این بخار جیوه به حدی پایین است که FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) َآن را حتی برای مادران باردار و یا شیرده ایمن اعلام کرده است.

بنابراین به تبلیغات بر علیه یک ماده ترمیمی خاص توجه نکنیم. امروزه خود دندانپزشکان هم در بیشتر موارد تمایل به استفاده از کامپوزیت ها دارند. اما اگر در تعامل با دندانپزشکتان به نتیجه رسیدید که در یک مورد خاص بهتر هست که دندانتان را با آمالگام ترمیم کنید، خطری شما را تهدید نمی کند.

در هیچ مقاله ای ذکر نشده که چه تعداد آمالگام میتواند خطرناک باشد. بنابراین به قول شما این یک شایعه هست. اما در مجموع برداشتن آمالگام بدون علت مشخص میزان تولید بخار جیوه را بیشتر میکند. بنابراین تا برای ترمیم های قدیمی شما مشکلی من جمله پوسیدگی راجعه و … تولید نشده، آنها را تعویض نکنیم.

ارادتمند

دکتر سپهریان

دندانپزشکی دنتیما

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x