درمان آفت دهان کودکان

زخم دهان کودکان شامل یک شکست در پوشش مخاطی دهان یا زبان کودک است. این زخم ها که با عنوان آفت دهان کودکان شناخته می شود معمولا زمانی عارض می شود که کودک یا نوزاد شما خسته یا بیمار است و یا در یک شرایط پر استرس قرار گرفته است. آسیب های فیزیکی دیگر مثل گاز گرفتن گونه یا لب و یا حتی براکت های ارتودنسی نیز می تواند از دیگر علت های آفت دهان در کودکان باشد.

انواع دیگر زخم های شایع در دهان کودکان، زخم های هرپتیک یا تبخال دهانی کودکان است. این عارضه در دهان کودکان معمولا به دلیل انتقال ویروس تبخال (هرپس سیمپلک ویروس) از فرد مبتلا به تبخال صورت می گیرد که به صورت زخم ژنرالیزه (فراگیر) کل دهان کودک را فرا می گیرد.
یکی دیگر از علل آفت دهان کودکان یعنی آفتی که مکرر اتفاق می افتد، می تواند کمبود انواع ویتامین های گروه B، روی و اسید فولیک باشد.
به هر حال آفت دهان کودکان به طور کلی می تواند زمینه ژنتیک هم داشته باشد.

علائم آفت دهان کودکان

آفت دهان کودکان چه علائمی دارد؟

یک زخم گرد و سفید در پوشش داخلی دهان، روی زبان یا زیر زبان کودکان بوده که بسیار دردناک است و اگر درمان زخم زبان کودکان انجام نگیرد او را از خوردن و آشامیدن خوراکی های پر ادویه باز می دارد. بعضا کودکان از خوردن در طول دوره آفت در دهان خود امتناع می کنند.

چه زمانی برای افت دهان کودکان یا نوزادان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید برای پیشگیری از عوارض جدی تر با پزشک خود مشورت کنید.

۱- کودک در حال از دست دادن وزن است.
۲- تب و احساس بی حالی.
۳- وجود ضایعاتی دیگر در قسمت های دیگر بدن.
۴- وجود خون در ادرار یا مدفوع کودک.
۵- اگر احتمال هر نوع عفونت دهانی از جمله تبخال دهان در کودکان یا عفونت قارچی مثل برفک دهان نوزادان وجود دارد.

بیشتر مطالعه کنید: برای حفظ سلامت دندان ها و لثه از چه خوراکی هایی استفاده کنیم؟

درمان آفت دهان کودکان

به طور کلی آفت، زخمی در دهان است که داروی خاصی برای درمان ندارد و معمولا بعد از یک هفته خود به خود خوب می شود. اما به عنوان درمان خانگی آفت دهان کودک می توانید از ژل های بی حسی موضعی روی ضایعات استفاده کنید به ویژه زمانی که کودک شما می خواهد چیزی بخورد. ضمنا اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده که بتواند با آب نمک دهانشویه کند و آن را خالی کند، این راه حل نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.