راه های بستن فاصله بین دندانی

به فاصله بین دندان ها در اصطلاح پزشکی دیاستم گفته می شود. معمولا فاصله بین دندان های جلو بیشتر اتفاق می افتد ولی در عین حال می تواند بین دندان های دیگر فرد هم فاصله باشد.
فاصله بین دندانی یکی از مواردی است که فرد را از ظاهر خنده های خود ناراضی کرده و در مجموع او را جهت داشتن یک لبخند زیبا نزد متخصصین ترمیم زیبایی می کشاند. از جمله راه حل های آن ارتودنسی، لمینت دندان (ویژگی های انواع لمینت دندان) یا روکش دندان است.

علت فاصله بین دندان ها

علت به وجود آمدن فاصله بین دندانی چیست؟

۱- در بچه ها، بعد از رویش دندان های شیری ، دیگر سایز دندان ها عوض نمی شود ولی به مرور فک آنها بزرگ می شود و به همین علت فاصله بین دندان های شیری، به ویژه فاصله دندان های جلو در دندان های شیری امری طبیعی است.
۲- اختلاف سایز بین فک و دندان ها، حتی در بزرگسالان هم یکی از علل شایع فاصله بین دندانی است. به ویژه در دندان های لترال (پیشین) بیمار.
۳- فرنوم لب بالا که گسترش بیش از حد تا روی ریج فکی پیدا کرده و معمولا عامل فاصله دندان جلو می باشد.
۴- عادت های اشتباه افراد مثل مکیدن انگشت شست که یکی از علل شایع هل دادن دندان ها و فک فرد به جلو و ایجاد یک مشکل دنتواسکلتال جدی می شود که از نمودهای آن فاصله افتادن بین دندان ها است.
۵- رفلاکس بلع اشتباه نیز می تواند یکی از علل ایجاد فاصله بین دندان ها باشد. به این معنا که اگر فردی به جای برخورد نوک زبان به کام در هنگام بلع، نوک زبانش به دندان های جلو فشار بیاورد، به مرور فاصله بین دندان های جلوی او مشهود می شود.
۶- مشکلات پریودنتال (بیماری های لثه)، یکی از علل ایجاد فاصله بین دندانی است. چرا که به مرور لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان از بین می رود و اگر به داد آن نرسیم دندان ها لق شده و از جای خود تکان می خورند و به مرور بین دندان ها فاصله می افتد.

نحوه درمان فاصله بین دندان ها

برای درمان فاصله بین دندان ها چه کنیم؟

۱- درمان فاصله بین دندان ها با درمان ارتودنسی در مواردی که بهم ریختگی شدید دندانی وجود دارد و ترتیب دندان ها هم مرتب نیست. طبعا ارتودنسی دندان های فاصله دار درمان موفقی است.
۲- اگر فرنوم بلند، علت فاصله افتادن بین دندان ها است در صورتی که در سنین پایین جراحی فرنکتومی انجام شود دندان ها به جای خود بر می گردند و این امر خود باعث درمان فاصله بین دندان ها به صورت خود به خود می شود.
۳- اگر علت فاصله بین دندانی، بیماری های پریودنتال باشد، قطعا ابتدا باید مشکل لثه شما بر طرف شود و بعد دندان ها با توجه به شرایط آنها یا ارتودنسی می شوند یا با درمان های ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی (انواع لمینت سرامیکی دندان) یا روکش کردن دندان ها، باید به پر کردن فاصله دندان ها بپردازیم.
۴- در مواردی که سایز دندان ها کوچک است، برای بستن فاصله بین دندان ها می توان از روش های ونیر کامپوزیتی، لمینت دندانی یا روکش دندان ها (نحوه انجام روکش دندان) استفاده کرد.
نمونه درمان بستن فاصله بین دندانی

هزینه بستن فاصله بین دندان ها

قیمت بستن فاصله بین دندان ها، به نوع درمان بستگی دارد. اما درمان راحت، زیبا و ارجح آن که در یک مدت کوتاه به نتیجه می رسد همان کامپوزیت بیلدآپ و ونیر کامپوزیتی (کامپوزیت دندان) است.
امروزه اکثر افراد برای داشتن یک لبخند زیبا (زیبایی لبخند چیست؟) و بدون نقص، دنبال کوتاه ترین راه و در عین حال کم ضررترین راه هستند. بستن فاصله بین دندان ها نه تنها باعث داشتن یک لبخند زیبا می شود بلکه در بسیاری موارد روی داشتن یک فونتیک خوب برای صحبت کردن افراد نیز تاثیر می گذارد. به خصوص در افرادی که حروف س یا ش را بد تلفظ می کنند.