علت بو گرفتن کامپوزیت دندان

سوال بیمار : چرا کامپوزیت دندان بو میگیرد؟

پاسخ دکتر سپهریان : سوال جالبی هست. اما شاید بهتر است که این سوال را وسیع تر بگشاییم

چرا بعضی لمینت ها باعث میشوند دهانمان بوی بد بگیرد؟

  1. رعایت بهداشت ضعیف ما. وقتی تصمیم میگیریم سراغ ونیرها از هر نوع چه کامپوزیت دندان و چه لیمینت سرامیکی دندان ها برویم باید با خودمون عهد کنیم که حداقل روزی دوبار مسواک بزنیم و نخ دندان از برنامه زندگی ما حذف نشود. این یک از مهمترین غلت های بو گرفتن دهان بعد از کامپوزیت هست.
  2. اگر ما به مسواک زدن و کشیدن مکرر نخ دندان خودمون ایمان داریم باید ببینیم که آیا لثه ها قرمز و ملتهب و خون چکان هستند. اگر باشند یعنی دچار بیماری لثه شده ایم. علت آن معمولا تجمع باکتری در قسمت هایی از کامپوزیت دندان ما هست که یا پله دارد و یا دچار حباب هست. متاسفانه لج یا پله به شدت در انواع کارهای همکاران دیده میشود. دلیل دیگر این بیماری لثه میتواند این باشد که شما مستعد بیماری لثه هستید و این ناشی از یک زمینه ژنیتیکی میتواند باشد. در هر دوی این حالات دندانپزشک شما باید شما را ویزیت کند.
  3. ممکن هست که که پوسیدگی در دندانهای تحت ونیر شما اتفاق افتاده باشد.راه حل ما چک آپ های دوره ای برای بررسی احتمال وقوع پوسیدگی زیر کامپوزیت دندان شما و درمان آن قبل از این میباشد که پوسیدگی چنان پیشرفت کند که درمان نیاز به عصب کشی دندان و روکش دندان مورد نظر داشته باشد.
  4. بو گرفتن لمینت های سرامیکی خیلی کمتر اتفاق می افتد چون معمولا حباب ندارند اما ممکن است برا اثر عدم مسواک زدن کافی شما و تجمع باکتری های بیهوازی در اطراف لمینت شما و یا جاگذاری ناصحیح لمینت دندان و ایجاد پله روی دندان شما باز هم لمینت شما بو بگیرد.

————————————————————————- محتوای تکمیلی ———————————————————————-

علت بو گرفتن کامپوزیت ها

علت بو گرفتن کامپوزیت دندان

استفاده از روش های درمانی و زیبایی برای دهان و دندان بسیار گسترده است و در کنار افزایش سلامتی با هدف ایجاد زیبایی نیز استفاده می گردد. اما بعضا به دلیل عدم رعایت بهداشت، ایجاد بیماری های زمینه ای، حساسیت، عفونت و … ممکن است بعد از استفاده از این روش ها دهان فرد بد بود شود. نتایج نشان داده است که برخی استفاده کنندگان از کامپوزیت با این مشکل روبرو شده اند و از بوی بد دهان ناراحت هستند. کامپوزیت ها به دلیل مواد ویژه و اثر گذاری بر روی محیط دهان و در برخی از موارد ایجاد حساسیت، زمینه ای برای ایجاد بوی بد دهان می توانند باشند.

آیا بعد از کامپوزیت دهان بو می‌گیرد؟

به طور صد در صد کامپوزیت عامل بوی بد دهان در افرادی که با این مشکل روبرو هستند، نمی باشد. برخی ممکن است قبل از کامپوزیت هم دارای بوی دهان بوده باشند و برخی دیگر نیز بر اثر عوامل جانبی که کامپوزیت ایجاد می کند، ممکن است به این مشکل دچار شده باشند. باید متخصص معاینات کاملی را انجام دهد تا نظر قطعی در مورد اثر گذاری کامپوزیت بر بوی دهان مشخص گردد. کامپوزیت ها یک ماده ثانویه هستند که در دهان استفاده می شوند و این امکان وجود دارد که برای برخی افراد بر متابولیسم دهان آنها اثر بگذارند و باعث بوی بد دهان شوند.

بیشتر بخوانید: چرا دندان هایم بعد از کامپوزیت کردن حساس شده است؟

دلایل بوی بد دهان بعد از ونیر کامپوزیت

استفاده از درمان کامپوزیت برای دندان ها باعث فعل و انفعالاتی در دهان می گردد که این شرایط به ایجاد بوی بد دهان منجر می شود. از مهمترین دلایلی که باعث می شود بعد از ونیر کامپوزیت دهان برخی افراد بوی بد بگیرد عبارتند از:

۱. جنس و نوع ونیر کامپوزیتی

جنس و نوع کامپوزیت

در ساخت کامپوزیت ونیر دندان از مواد مختلفی استفاده می شود و در دسته بندی انواع ونیر ذرات گلاس موجود در بیس رزینی اثر گذار می باشند. ماکروفیل، نانو فیل، میکروفیل و میدیفیل دسته بندی سایزی ذرات گلاس کامپوزیت ها می باشند. هرچه سایز ذرات ریزتر باشد، جرمگیری و تغییر رنگ آن کمتر ایجاد می شود و بهداشت و تمیزی کامپوزیت بهتر رعایت می گردد. کامپوزیت نانوفیل دارای ریزترین سایز ذرات می باشد که متناسب با اسم آن به اندازه نانو می باشند و بهترین نوع کامپوزیت برای استفاده است و بعد از آن کامپوزیت های میکروفیل مناسب هستند. عدم جرمگیری زیاد و رعایت بهداشت مناسب این کامپوزیت ها کمک می کند تا کمتر باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

در زمان کامپوزیت کردن به دنبال کامپوزیت رنگ طبیعی دندان اگر باشید از انواع سایز درشت تر استفاده می شود که در دراز مدت برای فرد مشکلاتی به همراه دارد. پس توصیه می شود نگران رنگ براق و درخشان کامپوزیت های نانو نباشید و از استفاده آن لذت ببرید.

۲. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

سطح مراقبتی و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از انجام کامپوزیت باید به مراتب بیشتر شود. کامپوزیت ها بر روی دندان قرار دارند و عاملی برای افزایش جذب باکتری در لبه های خود با دندان می باشند. اگر بهداشت دندان با مسواک زدن، نخ دندان و دهان شویه به خوبی رعایت نگردد، تجمع باکتری منجر به عفونت و پوسیدگی دندان می شود که با بوی بد دهان همراه می گردد.

۳. عدم قرار گیری صحیح کامپوزیت بر روی دندان مطابق استاندارد

متخصص کامپوزیت باید با دقت بالا و تجربه کافی، ونیرهای کامپوزیتی را نصب کند. عدم همخوانی لبه کامپوزیت با لبه دندان، وجود فاصله بین این دو لبه و مطابق نبودن قوانین نصب، سبب می شود شرایط برای تجمع باکتری به مراتب مناسب تر شود. نفوذ باکتری ها به این لبه ایجاد شده در موقعیتی که امکان رعایت بهداشت آن نیز سخت است، شرایط عفونی را سبب می گردد. عفونت و پوسیدگی نیز با خود بوی بد دهان را ایجاد می کند.

۴. تراشیدن بیش از حد دندان

مورد دیگری که به توانایی متخصص مربوط می شود و اشتباه در آن سبب ضعیف شدن و خراب شدن دندان می گردد، تراشیدن بیش از سه دهم میلیمتری مینای دندان است. اگر بیش از این مقدار تراشیده شود، دندان مستعد پوسیدگی و خرابی است که از دلایل ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت می باشد.

۵. مصرف دخانیات

مصرف دخانیات در بو گرفتن کامپوزیت دندان

استفاده از انواع دخانیات و سیگار کشیدن زیاد بر روی دهان و دندان اثر می گذارد و احتمال خرابی و پوسیدگی دندان را بالا می برد. بعد از کامپوزیت شرایط دندان ها حساس تر است و این موارد بر روی آنها سریعتر اثر می گذارد. در نتیجه شاهد خرابی دندان و بوی بد دهان خواهید بود.

۶. برنامه غذایی نامناسب

برخی از مواد غذایی، خوراکی ها، نوشیدنی های قند دار و .. عوامل تشدید کننده جرم گیری دندان می باشند و با باقی ماندن در مینای دندان سبب بوی بد هان می شوند. برخی دیگر نیز به صورت مستقیم بوی بد ایجاد می کنند مانند خوردن سیر و پیاز. در صورت مصرف غذایی از این دست یا خوراکی هایی که بین دندان ها گیر می کنند، باید بلافاصله از مسواک استفاده کنید و دندان را با خمیر دندان مخصوص شستشو دهید. دهان شویه های آنتی باکتریال نیز در این زمینه اثر گذاری موفقی دارند.

۷. ابتلا به بیماری لثه

بیماری های زمینه ای که همراه با حساسیت لثه هستند مانند بیماری پریودنتال در ایجاد بوی بد دهان اثر گذار می باشند. افرادی که به این بیماری ابتلا دارند مستعد تجمع پلاک در اطراف لمینت دندان هایشان می باشند. تجمع باکتری با خود التهاب لثه، عفونت و تشکیل توکسین را به همراه دارد. در صورت عدم درمان این بیماری نه تنها بوی بد دهان که مشکلات شایع تری در فک و دندان های فرد ایجاد می گردد. افرادی که دارای لثه قرمز، لثه متورم، دندان های حساس و بعضا لق، خون ریزی لثه و … می باشند.

۸. لق شدن روکش کامپوزیتی

اگر در اثر نصب نامناسب یا فشارهای ناگهانی و ضربه در هنگام جویدن غذا، روکش کامپوزیتی لق شود، با نفوذ باکتری به زیر آن همراه می گردد. توصیه می شود افرادی که در کامپوزیت خود احساس لقی دارند، به متخصص مراجعه کنند.

۹. خشکی دهان

خشکی دهان در بوگرفتن دهان

به دلیل ایجاد شرایط جدید در دهان و بعضا حساسیت در برخی افراد، احتمال خشکی دهان بعد از کامپوزیت افزایش می یابد که این خشکی دهان سبب افزایش بوی بد دهان می گردد و توصیه می شود آب و نوشیدنی های سالم به تناسب در طول روز استفاده شود.

۱۰ مصرف برخی داروها

داروهای مصرفی برای بیماری های گوناگون، اثر بخشی های مختلفی را در دهان ایجاد می کنند که می تواند باعث بوی بد دهان فرد شود. خشکی دهان از جمله اثر گذاری های داروها است.

بیشتر بخوانید : مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

چگونه بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت را رفع کنم؟

می توان بوی بد ایجاد شده در دهان را بعد از کامپوزیت ریشه یابی و درمان کرد. این فرآیند مستلزم آن است که فرد اقدامات زیر را برای از بین بردن بوی دهان خود انجام دهد:

  • انجام معاینات اولیه : در صورت بروز بوی بد دهان، ابتدا باید به متخصص مراجعه شود، تا بیماری ریشه یابی گردد و دلیل بوی بد تشخیص داده شود. متناسب با تشخیص علت بود، نوع درمان مشخص می شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان : استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه بهترین اثر گذاری را بر از بین بردن بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دارد.
  • نوشیدن آب کافی : برای جلوگیری از خشک شدن دهان و بو گرفتن زیان و اطراف دندان ها به صورت مرتب در طول روز آب استفاده شود.
  • استفاده از خوشبو کننده های دهان : انواع آدامس های بدون قند، آب نبات ها، اسپری های خوشبو کننده دهان و … به خوشبو بودن دهان کمک می کنند و بوی بد را رفع می کنند.
  • عدم ایجاد فشار در دندان: با جلوگیری از خوردن غذا و خوراکی های سفت و همچنین ترک عادات رایجی مانند فشار به دندان ها، از لق شدن کامپوزیت جلوگیری کنیم تا سبب انباشت باکتری و بوی بد دهان نشود.
  • مراجعه به بهترین متخصص کامپوزیت : با انجام صحیح کامپوزیت یکی از دلایل بوی بد دهان رفع می شود و این مهم جز زیر نظر بهترین متخصص امکان پذیر نیست.

بوی بد دهان به علت عفونت دندان کامپوزیت شده

بوی بد دهان به علت عفونت دندان

نباید از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت به راحتی عبور کرد و حتما آن را جدی بگیرید، چرا که احتمال ایجاد عفونت در دندان وجود دارد. عفونت سبب خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود و به مرور کل تاج دندان را از بین می برد. برخی از عفونت ها از کانال ریشه دندان ایجاد می شوند. برخی به دلیل شرایط نامناسب کامپوزیت و تجمع باکتری در زیر آن رخ می دهند. پس اگر با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان هنوز با بوی بد دهان روبرو هستید فورا به متخصص مراجعه کنید.

علائم عفونت دندان کامپوزیت شده

علائم و نشانه هایی وجود دارد که سبب می شود ایجاد عفونت در دندان کامپوزیت شده سریعتر تشخیص داده شود. این علائم می توانند همراه با بوی بد دهان نیز باشند و عبارتند از:

  • سفید شدن لثه
  • ایجاد تورم در لثه
  • تب های ماندگار و طولانی مدت در فرد
  • احساس درد در زمان خوردن غذا
  • حساسیت به گرمی و سردی
  • ایجاد تورم در غدد لنفاوی

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از بوی بد روکش دندانم چه کنم؟

علت خشکی دهان بعد از کامپوزیت

از اثرات جانبی استفاده از کامپوزیت می توان به خشکی دهان اشاره کرد. در برخی مراجعین بعد از انجام کامپوزیت با خشکی دهان روبرو هستیم که این اتفاق در اثر ترکیب چند عامل بوجود آمده است و به صورت کامل منشا آن کامپوزیت ها نمی باشند. از دلایل خشکی دهان بعد از کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک عصب دندان: با وجود کامپوزیت در دهان احتمال تحریک عصب برای افراد وجود دارد که تحریک عصب یک عامل خشک کننده دهان است.
  • تعداد کامپوزیت بالا : اگر کامپوزیت برای تعداد زیادی از دندان ها استفاده شود، میزان مایعات تولیدی دهان کمتر می شود و دهان خشک می گردد.
  • وجود ترک های ریشه ای در دندان : برخی افراد دارای ترک های ریشه ای در دندان هستند که با انجام کامپوزیت این ترک ها مسدود می شوند و خشکی دهان رخ می دهد.
  • اثر گذاری ماده کامپوزیتی : جنس کامپوزیت ها از رزین و نوعی پلاستیک می باشد که بر روی دهان اثر گذار است.
  • افزایش حساسیت دندان : با تراشکاری دندان و انجام کامپوزیت ها احتمال افزایش حساسیت دندان به گرما و سرما وجود دارد که از دیگر دلایل خشک شدن دهان است.

دهانشویه مناسب کامپوزیت

دهانشویه مناسب کامپوزیت

افرادی که دندان خود را کامپوزیت می کنند همانطور که از خمیر دندان مخصوص استفاده می کنند باید از دهان شویه های تخصصی برای دندان های کامپوزیت شده استفاده کنند. دهان شویه های توصیه شده برای دندان کامپوزیتی، دهانشویه های دارای آنتی سپتیک می باشند که در جلوگیری از رشد باکتری ها بسیار اثر گذار هستند.

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x