درمان آفت دهان و آفت زبان

درمان آفت اعم از درمان آفت زبان، درمان آفت زیر زبان، درمان آفت لب یا آفت گونه شامل درمان های سمپتوماتیک (علامتی) است. به این معنا که برای درمان آفت در کودکان و بزرگسالان هنگامی که اتفاق افتاده فقط می توان کارهایی کرد که در طول دورانی که آفت در دهان حضور دارد، فرد درد کمتری را تجربه کند. به عبارت دیگر انواع روش درمان آفت دهان و همچنین درمان گیاهی آفت دهان به کاهش درد در دوران حضور آفت کمک کرده ولی تعداد دفعات آفت را کاهش نمی دهد. به طور کلی افرادی که آفت های راجعه دهان را تجربه می کنند (مدام آفت می زنند)، ابتدا باید علت یابی کنند و به درمان آفت دهان بپردازند.

بیشتر مطالعه کنید: علت آفت دهان چیست؟

توصیه هایی برای درمان افت زبان و دهان وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مسواک های نرم استفاده کنند و از تروماتیزه کردن (آسیب فیزیکی بر اثر ضربه های محکم) محیط دهان خود خودداری کنند.
۲. اگر دارویی مصرف میکنند که بعد از استفاده از آن آفت های آنها شروع شده، با مشورت پزشک خود دارو را عوض کنند.
۳. مصرف ویتامین B12، اسید فولیک و ترکیبات آهن دار را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
۴. از خوردن غذاهای آلرژی زا، غذاهای با طبع گرم و خوراک های پر ادویه به ویژه غذاهای تند خودداری کنند.
۵. تا حد امکان از استرس های خود بکاهیم.

با آفت دهان خود چه کنیم؟

درمان آفت دهان چگونه است؟

در بسیاری از افراد آفت های راجعه به صورت خود به خودی و بعد از چند سال از بین می رود. اما زمانی که آفت دهانی عارض می شود، تنها راه برای مقابله با آفت دهان درمان های علامتی است.

درمان های علامتی آفت شامل:

۱- استفاده از دهانشویه های کلر هگزدین، به عنوان راه درمان افت دهان تا حدی درد و التهاب را کاهش می دهد اما تعداد دفعات آفت را کاهش نمی دهد.

۲- استفاده از کوتیکواستروییدهای سطحی به صورت پماد یا دهانشویه (مزایای استفاده از دهانشویه)، التهاب و در نتیجه درد ناشی از ضایعات را کاهش می دهد. امن ترین انواع کورتون ها که با تاثیر کمتری بر غدد آدرنال می توان استفاده کرد شامل هیدروکورتیزون و تریامسینولون است که به شکل (orabase) در اکثر کشورها وجود دارد که در حال حاضر در ایران با نام (adcortyl) موجود است. اما به هر حال با وجود اینکه کورتون ها درد آفت را کاهش می دهند اما روی تکرر آفت نقشی ندارند.

بیشتر بدانید: برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها چه بخوریم؟

۳- ۵۰۰ میلی گرم تتراسایکلین را در آب حل نموده و همراه با نیکوتین آمید ۴ بار در روز هر بار ۳ دقیقه، دهانشویه کنید. این محلول زخم را کوچکتر کرده و مدت زمان بهبودی را کاهش می دهد.

۴- دهانشویه های بنزید آمین تنها ضد التهاب های موضعی هستند و به عنوان یک راه برای درمان آفت به جز کاهش دردی گذرا تاثیر شگرفی ندارند.

۵- در مواردی که هیچ کدام از درمان های موضعی جوابگو‌ نیستند، بعضا داروهای سیستمیک مثل تالیدومید مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به عوارض جانبی شدید آنها باید تحت نظر پزشک و در موارد خاص مورد استفاده قرار بگیرند.

« به هیچ عنوان از تتراسایکلین در کودکان زیر ۱۲ سال استفاده نکنید.»

نکته مهم این است که اگر این راه های درمان آفت دهان به صورت خود درمانی و بدون تجویز پزشک استفاده شود، احتمال قارچ های دهانی را بالا می برد.

درمان آفت دهان در خانه

درمان آفت دهان در خانه چگونه است؟

به عنوان درمان خانگی آفت دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- دهانشویه با آب نمک ولرم: به طور کلی آب نمک ولرم در محیط دهان معجزه می کند. این ماده ساده بر علیه غالب باکتری های دهان موثر است و باعث درمان زخم آفت می گردد.

۲- محلول پر اکسید هیدروژن (آب اکسیژنه): را با مقدار برابر آب مخلوط نموده و با پنبه آغشته به محلول روی آفت بگذارید. این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.

۳- دهانشویه با شربت آلومینیوم ام جی (شیر منیزیم): در ترکیب مساوی با شربت دیفن هیدرامین به عنوان درمان سریع آفت دهان کمک می کند که زخم آفتی شما زودتر جمع شود. اما اکیدا توصیه می شود مراقب باشید که این ترکیب را نخورید.

۴- قطره میرتکس (داروی درمان آفت دهان): که در داروخانه های ایران موجود است را با پنبه به مدت نیم ساعت روی آفت قرار دهید و این کار را روزی ۵ تا ۶ بار تکرار کنید.

۵- استفاده از رب انار: تجربه ثابت کرده استفاده از رب انار درست روی محل افت کمک به سزایی به درمان فوری آفت دهان می کند.