مراحل لمینت دندان چیست؟ ارسال عکس و مشاوره رایگان

در حوزه زیبایی و سلامت دهان و دندان انجام لمینت دندان با استقبال بسیار بالا و مناسبی همراه شده است. این درمان ترمیمی و زیبایی طی یک فرآیند از معاینه تا انجام نهایی صورت می گیرد. اینکه فرآیند لمینت طی چه مراحلی انجام می شود؟ از سوالات پر تکرار در این حوزه است و نیازمند پرداخت ویژه و کامل به آن وجود دارد. برای آنکه درک کاملی از مراحل لمینت دندان داشته باشیم، ابتدا باید با لمینت و مشخصات آن آشنا شویم و سپس گام های اجرایی را با یکدیگر مرور نماییم.

لمینت دندان چیست؟

مبحث لمینت کاملا جامع و گسترده می باشد که در کنار تعریف لمینت به دلایل نیاز به لمینت، هدف از لمینت، آمادگی قبل از لمینت، مراقبت های بعد از لمینت و … اشاره می کند. تمام این موارد به صورت مقالات کامل ارائه شده است. در این مطلب قبل از ورود به مراحل اجرایی لمینت یک تعریف جامع و کوتاه از لمینت را بیان می کنیم.

اگر میخواهید درباره هزینه لمینت در مطب دکتر سپهریان مطلع شوید، به صفحه گارانتی لمینت دندان مراجعه کنید.

لمینت یک روش درمانی برای ایجاد زیبایی بصری در سطح دندان ها می باشد. محدوده انجام لمینت دندان های جلویی فرد است که در زمان خندیدن و حرف زدن قابل مشاهده هستند. متخصص لمینت سطح نازکی از دندان ها را حذف می کند و با کمک مواد مخصوص لمینت آنها را دوباره می پوشاند. مواد مورد استفاده در لمینت شامل مواردی مانند سرامیک، کامپوزیت و پورسلن می باشد.

با انجام فرآیند لمینت رنگ دندان ها سفید و درخشان می شود.

مراحل انجام لمینت دندان

اگر فردی بخواهد با درمان لمینت دارای دندان هایی درخشان و زیبا شود، باید بداند که چه مسیری را نیاز است طی کند. این مسیر پیچیده، سخت یا دارای درد و ناراحتی زیادی نیست. شامل چند مرحله متفاوت و دسته بندی شده برای رسیدن به بهترین لمینت ممکن است.

مرحله اول لمینت دندان:

مرحله اول لمینت دندان

اولین چیزی که باید برای انجام لمینت ها در نظر بگیریم، یک میزان تراش مشخص برای این درمان است، یعنی باید به اندازه ای که میخواهیم ضخامت لمینت ما باشد، از سطح بیرونی دندان برداریم. این مقدار معمولا بین ۰.۵ میلیمتر تا ۱ میلیمتر و در بدرنگی های شدید، تا ۱.۵میلیمتر و معمولا درحد مینای دندان می باشد. غالبا میزان تراش به کمک لابراتوار و با استفاده از یک مدل قبلی با عنوان ماک آپ تعیین میشود.

مرحله دوم:

انتخاب رنگ لمینت با توجه به سلیقه بیمار، رنگ دندانهای زیرین و رنگ پوست و جنسیت بیمار می باشد.

انواع رنگ بندی لمینت دندان

شاید برایتان عجیب باشد اما خوب است بدانید جدول رنگ بندی لمینت بسیار گسترده است و دارای محدوده ۴۴ رنگی می باشد. این ۴۴ رنگ در چهار کلاس زیر دسته بندی شده اند:

انتخاب رنگ لمینت دندان

  • کلاس A: رنگ های محدوده قهوه ای
  • کلاس B: رنگ های محدوده زرد
  • کلاس C: رنگ های خاکستری
  • کلاس D: رنگ های خاکستری متمایل به قرمز

هر کلاس در بر گیرنده ۱۱ سایه با سطح و درجه تیرگی متفاوت می باشد.

عوامل موثر در انتخاب رنگ لمینت

مراجعه کننده می تواند به صورت سلیقه ای رنگ لمینت خود را درخواست دهد و به عوامل دیگر کاری نداشته باشد، اما برای ایجاد هارمونی و زیبایی بیشتر بهتر است که متناسب با مواردی چون رنگ چشم، رنگ دندان ها، رنگ پوست، سن، جنسیت، حتی رنگ موها، رنگ لمینت انتخاب شود.

مرحله سوم لمینت دندان:

قالبگیری از دندانهای آماده شده برای لمینت است. معمولا قالبگیری با کمک انواع خاصی از مواد قالبگیری انجام می شود. طبعا کار بعد از قالبگیری به لابراتوار پروتزهای دندانی فرستاده میشود و حدود دو تا سه هفته طول می کشد تا لمینت ها آماده شوند.. نکته مهم اینجا این مورد است که دندانپزشک شما با کدام لابراتوارها کار میکند. قطعا لابراتوارهایی که کار لمینت دندان انجام میدهند با بقیه لابراتوارها متفاوتند و به صورت تخصصی به سرامیست هستند.

مرحله چهارم :

ساختن یک سری لمینت موقت بر روی دندانهای تراش خورده می باشد. این لمینیت های موقتی هم نباید به محدوده لثه هجوم برده باشند و یا برای شما مشکل خاصی به وجود بیاورند.

مرحله پنجم:

مرحله پنجم لمینت دندان

دوهفته بعد لازم است که مراجعه کنندمان به ما مراجعه کند. در این جلسه لمینت های موقت خارج می شوند و لمینت های ساخت لابراتوار با آنها جایگزین میشوند. البته که در این زمان قبل از چسباندن لمینت ها باید نشست کامل لمینت ها برروی دندانها بررسی شود. رنگ لمینت هم با بیمارمان چک می شود.

مراحل چسباندن لمینت دندان (مراحل نصب لمینت دندان)

  1. آماده کردن لمینت ها به کمک اسید هیدروفلوریک که یک اسید مخصوص برای گرفتن باندهای رزینی هست.
  2. استفاده از سایلن ‌روی لمینت و بعد استفاده از باند مخصوص لمینت روی خود لمینت ها

مراحلی که برای نصب لمینت دندان روی دندان انجام میگیرد شامل:

  • الف) با اسید فسفریک ۳۷ درصد مینای دندان را اچ میکنیم.  این اسید همان ماده ترش مزه ای هست که برای پر کردن دندانها استفاده میشود.
  • ب) استفاده از باندینگ دندان بر روی دندان ( ماده ای رزینی برای ایجاد اتصال بین مینای دندان و سمان دندان)
  • مرحله نهایی استفاده از سمان لمینت دندان هست و استفاده از لایت کیور برای سفت کردن و استحکام بخشیدن به موقعیت لمینت دندان.

لمینت بدون مرحله تراش دندان ها

یکی از سوالات مهم در مورد مراحل لمینت، انجام این درمان بدون تراش دادن دندان ها می باشد. یعنی اینکه مرحله آماده سازی و تراشیدن دندان ها حذف شود و آیا می شود بدون تراش دندان ها لمینت کرد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش توانایی قالب گیری، در روش های جدید امکان تراش بسیار ناچیز دندان ها و یا اینکه اصلا تراشی صورت نگیرد فراهم شده است. تراشیدن دندان ها همراه با برداشتن قسمتی از لایه رویی دندان است که باعث می شود استحکام، سلامتی و طول عمر دندان تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین خاطر خیلی از مراجعین نگران آینده دندان های خود می باشند.

متخصصان برای رفع این نگرانی ها و کمک به افزایش سلامتی دندان مراجعه کننده تا حد امکان مرحله تراشیدن دندان را به حداقل می رسانند و در صورت امکان لمینت کردن را بدون تراش دندان انجام می دهند.

همچنین بخوانید تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست

تعداد جلسات لمینت دندان

تمام مراحل لمینت دندان در دو جلسه صورت می گیرد. البته شرایط معاینات و مشاهدات متخصص نیز در تعداد جلسات اثر گذار است و ممکن است نیاز به جلسات ترمیم و درمانی میانی وجود داشته باشد.

  1. در جلسه اول مراجعه مراحل مشاوره، معاینه، آماده سازی دندان، قالب گیری و تعیین رنگ لمینت انجام می شود.
  2. در جلسه دوم که با فاصله زمانی دو هفته بعد از جلسه اول تعیین می شود، لمینت های آماده شده در لابراتوار بر روی دندان های فرد نصب می شود.

پرسش و پاسخ های مرتبط

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x