مزایای استفاده از دستگاه های سفید کننده دندان

سفید کردن دندان ها (بلیچینگ)، یکی از دغدغه های امروز اکثر جوامع متمدن است. امروزه افراد به ظاهر خود بسیار بیشتر از گذشته اهمیت می دهند و طبعا یکی از مهم ترین عناصر ظاهری داشتن دندان هایی زیبا، دندان هایی سفید و در خور شخصیت فرد است.
در مطلب علمی تالیف شده راجع به بلیچینگ دندان ها (bleaching)، درباره انواع روش های سفید کردن دندان ها در مطب و در خانه (home bleaching & office bleaching) به تفصیل توضیح دادیم، اما این روزها حجم تبلیغات درباره روش های دیگر سفید کردن دندان ها مانند لاک دندان، برچسب دندان، دستگاه های سفید کننده دندان مثل وایت لایت (white light) و خمیر دندان سفید کننده دندان ما را بر آن داشت که با نگاهی جامع توضیحاتی درباره این محصولات داروخانه ای بدهیم.

مکانیسم عمل سفید کننده های دندان

۱. بلیچینگ:

با تغییر رنگ طبیعی دندان عمل می کند. در واقع با کمک پراکسیدها و ترکیب آنها با رنگدانه های سطحی (extrinsic) و یا رنگدانه های داخلی (intrinsic)، آنها را از دندان حذف می کند.

۲. سفید کردن دندان به صورت شیمیایی و یا فیزیکی:

در واقع فقط رنگدانه های سطحی دندان ها را با روش شیمیایی و یا فیزیکی (با سایش) حذف می کنند، مثل انواع خمیر دندان های سفید کننده دندان.

علت تغییر رنگ دندان

علت تغییر رنگ دندان ها چیست؟

همانطور که با بالا رفتن سن ما موهایمان سفید می شود، به مرور در طی این زمان دندان هایمان به مرور زردتر یا خاکستری تر می شود. از طرفی عوامل رنگ کننده دندان ها مثل سیگار، چای، قهوه، نوشیدنی های رنگی، شکلات ها و …، نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. گاهی آب به شدت فلورایددار، نواقص دندانی مادرزادی یا تغییر رنگ های دارویی در زمان شکل گیری دندان ها و جود دارد. تشخیص علت بد رنگی دندان شما، فقط و فقط با کمک دندانپزشک شما صورت می گیرد.

چرا استفاده از سفید کننده های دندان نتیجه نمی دهد؟

در بسیاری موارد فرد نمی داند که علت تغییر رنگ دندان او تنها از یک پوسیدگی ساده است. گاهی جرم دندان ها بسیار سنگین است و لثه ها به شدت بیمار بدون تردید هیچ گونه سفید کننده دندان اعم از لاک دندان، ژل های متعدد، دهانشویه های سفید کننده دندان، انواع خمیر دندان های سفید کننده دندان و… نمی توانند این مشکل را بر طرف کنند.
در واقع شما برای پرداخت هزینه کمتر، متحمل یک هزینه بی دلیل جهت سفید کردن دندان خود شده اید.
در واقع محصولات داروخانه ای سفید کننده دندان (لاک دندان، برچسب سفید کننده دندان، محصولات گیاهی سفید کننده دندان و ژل سفید کننده دندان) نیز باید تحت نظر دندانپزشکتان مورد استفاده قرار بگیرد.

مکانیسم اثر سفید کننده دندان (مثل وایت لایت white light) چیست؟

عملکرد دستگاه های سفید کننده دندان چگونه است؟

مکانیسم وایت لایت (هر نوع دستگاه در بازار که با سیستم نوردهی فعالیت می کند) این است که بعضی مواد سفید کننده دندان هستند که به کمک نور عامل موثر آنها فعال می شوند. در واقع هیچ مزیت خاصی هم نسبت به موادی که اکتیواتور شیمیایی دارند ندارند. این موضوع در مورد انواع بلیچینگ های داخل مطب هم صادق است. در واقع بلیچینگ با دستگاه های نوری و بدون آنها از لحاظ نتیجه فرقی ندارند.
اما عیب بزرگ سیستم های سفید کننده نوری (مثل وایت لایت) این است که در این پکیج ها تری هایی وجود دارد که مختص فرد ساخته نشده، بنابراین مواد می توانند روی لثه فرد نفوذ کرده و مشکلات جدی دندانی و لثه ای ایجاد کند. در حالی که در روش سفید کردن دندان در خانه که توسط دندانپزشک صورت می گیرد با قالب گیری از دندان ها و ساختن تری دندانی مخصوص دندان های شما، این مشکل وجود نخواهد داشت و در روش سفید کردن دندان ها در مطب نیز لثه ها با رابر دم یا ژل های مخصوص محافظت می شوند.
در مجموع حتی اگر قصد استفاده از محصولات سفید کننده دندان داروخانه ای را هم دارید، حتما با دندانپزشک در این زمینه مشورت کنید. بدون تردید بهترین راه را به شما پیشنهاد می کند و در صورت داشتن هر سوالی در این زمینه با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x