علت ایجاد آفت های دهان

آفت یک زخم دهانی در منطقه زبان، گونه ها و یا لثه ها می باشد. حدود یک پنجم زنان و مردان جامعه به آفت مبتلا می شوند که این عارضه در زنان بیشتر شایع است.

انواع آفت دهان

انواع آفت دهان کدامند؟

۱- آفت مینور و کوچک:

۸۰% موارد مبتلا را شامل می شود. زخم ها بین ۴-۲ میلی متر در لب ها، گونه ها، کف دهان و زیر زبان ایجاد می شوند. این زخم ها روی لثه ها، کام و روی زبان شایع نیست. تعداد زخم ها معمولا کم و بین ۶-۱ متغیر است. ضایعات طی ۱ تا ۲ هفته بهبود می یابند ولی ممکن است با فواصل نامنظمی عود کند.

۲- آفت ماژور یا بزرگ:

۱۰% کل موارد ابتلا را شامل می شود. زخم هایی بزرگ تا چند سانتی متر در سقف دهان (کام نرم) و بخشی از حلق که مجاور حفره دهان است (حلق دهانی) ایجاد می شوند. بسیار دردناک تر از آفت مینور است و بین ۲ هفته تا ۱ ماه جهت بهبود زمان نیاز دارند و غالبا جوش گاه (scar) به جا می گذارند.

۳- آفت های تبخالی شکل:

۱۰% کل موارد مبتلا را شامل می شود. این فرم آفت در سنین بالاتر اتفاق می افتد و در خانم ها شایع تر است. آفت های تبخالی، دردناک با فواصل عود کم و تقریبا به طور مداوم وجود دارند. این فرم با ایجاد تاول های ریز شروع می شود که سریعا به زخم های کوچک (۲ میلی متری) تبدیل خواهند شد. زخم ها بزرگ تر می شوند و به یکدیگر می پیوندند و سپس ۱۰ روز یا بیشتر طول می کشد تا بهبود یابند.

علت ایجاد آفت دهان

علت ایجاد آفت دهان چیست؟

علت اصلی آفت هنوز مشخص نیست. در آفت های مکرر معمولا ریشه هایی از سابقه خانوادگی دیده می شود. اما از علت های دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. صدمه خوردن (تروما) می تواند منجر به آفت شود. این صدمه می تواند از یک مسواک زدن شدید تا ضربه حین تمرینات ورزشی، انجام اعمال دندانپزشکی یا استفاده از دست دندان یا براکت ها و وسایل ارتودنسی متفاوت ایجاد شود.

۲. کمبود بعضی عناصر در بدن مانند ویتامین B12، اسید فولیک و یا آهن باشد.

۳. اختلالات هورمونی بعضا در خانم هایی که قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند دیده شده است. هم چنین در دوران قاعدگی در خانم های مستعد نیز آفت شایع است.

۴. خمیر دندان های حاوی سدیم لوریل سولفات نیز می توانند عاملی برای آفت های دهانی باشند.

۵. آفت می تواند ژنتیکی نیز باشد.

۶. بعضی داروها مثل داروهای جایگزین نیکوتین که برای ترک سیگار استفاده می شود یا ضد التهاب های غیر استروییدی مثل ایبوپرفن نیز می توانند منجر به آفت شوند.

۷. آلرژی به بعضی مواد غذایی نیز می تواند عاملی برای آفت دهانی باشد.

۸. بعضی سندرم های خاص مثل سندرم بهجت، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا عفونت HIV نیز می توانند زخم های دهانی شبیه آفت را منجر شوند.

احتمال بروز این ضایعات در سنین ۱۰-۴۰ سالگی شایع تر است و با افزایش سن، شدت بیماری کاهش می یابد یا به طور کامل برطرف می شود.

بیشتر مطالعه کنید: علت ایجاد آفت دهان در کودکان چیست؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر حتما به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید:

۱. اگر آفت دهان شما بسیار وسیع است.

۲. اگر آفت دهان شما دردناک است.

۳. اگر آفت دهان شما همراه با علائم دیگری در نواحی دیگر بدن مثل زخم دستگاه تناسلی یا علائم روماتوییدی و درگیری مفاصل است حتما به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درمان آفت دهان

هدف از درمان آفت دهان، کنترل درد، کوتاه کردن مدت زمان لازم برای بهبود ضایعات قبلی و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید است. در واقع آفت، درمان قطعی ندارد. در تمام موارد درمانی، ابتدا باید عامل زمانی را شناخته و قطع کنیم و بهداشت دهانی را کاملا رعایت کنیم. برخی از این روش های درمان آفت در مقاله با عنوان درمان آفت دهان ذکر شده است. توجه داشته باشید جهت درمان آفت دهان مکرر خود باید به یک دندانپزشک و یا متخصص پوست مراجعه نمایید تا با توجه به شرایط محاطی و آزمایشات شما، بهترین درمان را به شما پیشنهاد کنند.