عصب کشی دندان

عصب کشی یا درمان ریشه دندان ها، درمانی است که طی آن پالپ (عصب دندان های) که ملتهب یا عفونی شده از دندان خارج شده و  جای آن با موادی زیست سازگار پر می شود.

به عصب کشی دندان به زبان انگلیسی (root canal therapy) یا روت کانال تراپی گفته می شود.

ساختار دندان

چه زمان به عصب کشی دندان نیاز داریم؟

عصب کشی، هنگامی انجام می‌ شود که قسمت داخلی دندان که به آن پالپ نیز گفته می ‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. مراجعه به پزشک زمانی که این عفونت به عصب دندان رسیده و درد ایجاد میشود ضروریست، اما

  • چک آپ ساده ۶ ماهه یا سالانه
  • و یا دیدن نقطه سیاه روی دندان

بهترین زمان مراجعه به پزشک است، این عمل به منظور حفظ ساختار دندان است.

عصب کشی دندان یا درمان ریشه

علت صدمات به پالپ دندان می ‌تواند

  • پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدگی و درمان سوراخ ها و حفره های دندان،
  • انجام چندین پروسه درمانی دندانپزشکی روی یک دندان،
  • بروز ترک در دندان،
  • وارد شدن آسیب و تروما به دندان باشد.

اگر پالپ دندانی آسیب دیده باشد، شایع ترین علائم آن احساس درد متوسط تا شدید در دندان و تورم و احساس گرما در لثه ‌ها هستند.

در نتیجه، اگر به هر دلیلی احساس درد دندان دارید، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا پالپ دندان خود را بررسی کند و در صورت نیاز به عصب کشی، آن را انجام دهد. این عملیات موثر و کاملا ایمن است و به حفظ سلامت دندان و لثه ‌ها کمک می ‌کند.

چه چیزی باعث درد عصب دندان می شود؟

دندان درد می تواند علل گوناگونی داشته باشد:
۱. پوسیدگی وسیع دندان
۲. پر کردگی های وسیع قدیمی دندان
۳. ترک در دندان
۴. سایش های شدید دندانی
۵. بعضا عفونت عصب دندان (عفونت عصب دندان ممکن است بدون درد باشد.)
۶. آبسه کردن دندان (عفونت و تورم)

دلایل درد عصب دندان

علائم به عصب رسیدن دندان

آنچه که در اصطلاح عموم با عنوان «به عصب رسیدن دندان» موسوم است، معمولا التهاب ناشی از پوسیدگی وسیع و زیاد و تورم دندان است.

  1. درد دندان به عصب رسیده، معمولا ضرباندار و غیر قابل تحمل می باشد (این همون علائم درد ریشه دندان هست) معمولا دندان دردی که هنگام شب تشدید می شود از علائم بارز آن است. درد دندان به عصب رسیده در بعضی موارد حتی با مصرف داروی مسکن هم آرام نمی گیرد.
  2. از علائم دیگر دندان به عصب رسیده، حساسیت دندان به سرما می باشد. به طور مثال بیمار اعلام می کند که با خوردن آب سرد یا مواد سرد، دندان درد بلا انقطاعی می گیرد که نیم ساعت یا یک ساعت آزار دهنده است و بعضا باید مسکن مصرف کند تا درد دندان آرام گیرد.
  3. یکی دیگر از علائمی که نشان دهنده این است که دندان نیاز به عصب کشی (روت کانال) دارد حساسیت به گرماست. که این مورد ۱۰۰٪ نشاندهنده دندان عفونی است که نیاز به عصب کشی و روت کانال  و درمان ریشه دارد.
  4. حساسیت به ضربه و لمس هم می تواند از علائم درگیری عصب دندان باشد.
  5. اما بسیاری از موارد دندان به هیچ عنوان درد ندارد و دندانپزشک فقط با مشاهده گرافی بیمار متوجه می شود که پوسیدگی در حدی وسیع است که احتمال باز شدن عصب دندان حین تراش وجود دارد. (هر چند امروزه در بسیاری از موارد این دندان ها را اگر زنده باشند با روش های درمان پالپ زنده، درمان می کنند که این مورد همان پر کردن دندان بدون عصب کشی می باشد.) راهنمای کامل پر کردن دندان را بهمراه سوالات متداول بیماران اینجا بخوانید.

انواع روش ‌های عصب کشی

روش‌های مختلفی برای عصب‌کشی وجود دارند. در ادامه به توضیح کوتاهی درباره هر یک از این روش ها می پردازیم.

مراحل عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان

به عصب کشی، عصب کشی دو مرحله ‌ای نیز گفته میشود و همانطور که از اسمش پیداست، باید در دو مرحله مراجعه به دندانپزشک انجام شود:

  • مراجعه اول: ابتدا پالپ (مرکز عصبی) عفونی و آسیب دیده از داخل دندان برداشته می ‌شود. این عملیات تحت بی حسی موضعی صورت می ‌گیرد.
  • مراجعه دوم: در این مرحله کانال ریشه دندان تمیز و پاکسازی می‌ شود و سپس با مواد پر کننده دیگری پر می ‌شوند تا از ورود مجدد باکتری ‌ها و عفونت به داخل دندان جلوگیری شود.

مراحل عصب کشی دندان کدامند؟اما روش و یا نحوه عصب کشی دندان بر این منوال است که دندانپزشک بعد از بررسی عکس رادیوگرافی دندان (عکس حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه را به ما نشان میدهد و ربطی به عکس عصب دندان ندارد ) بیمار خود را بی حس می کند و سپس :

  1. بی حس کردن دندان و بافت های لثه اطراف دندان هدف
  2. برداشتن پوسیدگی ها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان
  3. تعیین طول ریشه (به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی)
  4. پاکسازی کانال دندان به کمک فایل های دستی و یا روتاری، شستشوی کانال های دندان حین این کار بسیار ضروری است (در مواردی که دندان عفونی هست، در کلینیک دندانپزشکی دکتر سپهریان از لیزر برای ضدعفونی کانال ها و کامل کردن درمان استفاده می شود.) – در بعضی موارد حتی از کلسیم هیدروکساید در کانال استفاده می کنیم که این ماده بسیار مفید و موثر برای ضدعفونی کانال دندان هست. و معمولا باید بین ۷ تا ۱۰ روز داخل کانال دندان عفونی بماند تا به حداکثر اثربخشی خود برسد.
  5. خشک کردن کانال و مطمئن شدن از طول ریشه
  6. پر کردن کانال های ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا که یک ماده زیست سازگار در بدن هست.

عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

معمولا درمان ریشه دندان بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان می برد. گاهی بدلیل عفونت شدید دندان یا مسایل پیش آمده حین درمان عصب کشی (درمان ریشه) ممکن است که درمان ریشه در بیش از دو جلسه ( مرحله عصب کشی و مرحله پر کردن) انجام شود. شما به طور میانگین برای درمان عصب کشی دندانتان حدود دو جلسه یک ساعته جمعا حدود دو ساعت را در نظر بگیرید.

نکته مهم ********

گاهی دندان بیمار مدتی درد داشته و درد خوب شده و فرد فکر می کند که دندانش خوب شده، در حالی که عصب دندان از بین رفته و در واقع دندان عفونی شده است.

بیشتر بدانید: آبسه دندان عصب کشی شده

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

پس از عصب کشی دندان، زمان مناسب برای پر کردن دندان به شرایط خاص دندان بستگی دارد. اگر آسیب به پالپ (عصب) دندان کم است، دندانپزشک ممکن است عمل عصب کشی و پر کردن را در یک جلسه همزمان انجام دهد. این روش نسبتا ساده‌ تر و راحت‌ تر است.

با این حال، در مواردی که آسیب به پالپ دندان گسترده ‌تر است و دندانپزشک نیاز دارد کانال ‌های بیشتری را عصب کشی کند، تعداد جلسات لازم برای تسکین عصب بیشتر خواهد بود. در این صورت، پر کردن دندان در یک جلسه جداگانه انجام می‌ شود. بعد از این که دندانپزشک از کاهش التهاب در دندان اطمینان حاصل کرد، پر کردن دندان انجام می ‌شود. پر کردن دندان بعد از جلسه اول عصب کشی عموما بعد از دو تا یک هفته پس جلسه اول بسته به شرایط بیمار صورت میگیرد.

در فاصله بین عصب کشی و پرکردن دندان، پانسمان موقت روی دندان قرار می ‌گیرد.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

آیا عصب کشی درد دارد؟

عصب کشی بدون درد، نه تنها برای بیمار خوشایند است، بلکه یکی از اهداف شخص دندانپزشک هم هست. هر چقدر در حین درمان، بیمار آرامش بیشتری داشته باشد، بدون تردید دندانپزشک او هم مسلط تر و با دقت بالاتری برای او کار می کند. 

این که «آیا عصب کشی درد دارد؟» کاملا متاثر از شرایط بیمار است. گاهی بیمار با عفونت بسیار شدیدی مراجعه می کند که التهاب دندان، مانع از بی حس کردن دندان مذکور، به میزان کافی می شود. اصطلاحا به این دندان ها، «دندان های داغ» گفته می شود. 

گاهی تفاوت های آناتومیک افراد در نحوه عصب دهی دندان ها باعث می شود که فرد دیرتر بی حس شود و یا نیاز به استفاده از روش های بی حسی مکمل داشته باشد.

 در بعضی موارد استفاده از بعضی داروها مثل انواع مخدرها و آرامبخش ها قبل از مراجعه می تواند مانع بی حس شدن سریع و کافی دندان حین عصب کشی باشد.

علت درد دندان بعد از عصب کشی:

  1. بلند بودن پانسمان و یا ترمیم دندان
  2.  التهاب انتهای ریشه بر اثر فایل کردن دندان
  3.  واکنش افزایش حساسیت به بعضی از مواد پر کننده ریشه

معمولا درد دندان عصب کشی شده تا چند روز بعد از پایان درمان کاهش می یابد.

قبل از درمان بخوانید : آیا درد بعد از یک ماه عصب کشی دندان طبیعی است

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان، با توجه به شرایط دندان

  • زنده بودن یا عفونی بودن دندان
  • تعداد کانال های دندان
  • موقعیت دندان در دهان
  • انجام آن توسط متخصص درمان ریشه و یا دندانپزشک متفاوت است.

هزینه حدودی عصب کشی دندان برای دو جلسه درمان رفع پوسیدگی و پر کردن با مواد مختلف از سرامیکی، آمالگام و… در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ الی ۴.۵۰۰.۰۰۰ هزار تومان می باشد.

حتی در بسیاری از مواردی که خود دندانپزشک انجام دهنده درمان ریشه تاج را هم پر می کند، هزینه عصب کشی و پر کردن دندان با هم و یا هزینه عصب کشی و روکش دندان را به شما می گوید.

راه های درمان درد ریشه دندان در منزل

هرچند باید برای درمان نهایی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید تا با انجام درمان ریشه، به نگه داری دندان شما کمک کند، اما تا زمان مراجعه به یک دندانپزشک می توانید از روش های زیر برای درمان دندان درد فوری کمک بگیرید :

۱. عصاره گل میخک: گل میخک حاوی ماده ای به اسم اوژنول هست که تسکین دهنده درد عصب دندان هست. بسیار مفید برای تسکین فوری درد دندان

۲. دهانشویه با آب نمک: آب نمک یک محلول ضدعفونی کننده بسیار عالی برای افرادی هست که مشکل فشار خون بالا ندارند. در کسانی که دچار فشار خون بالا هستند به دلیل جذب بالای نمک از محیط دهان به هیچ عنوان دهانشویه با آب نمک توصیه نمی شود.

۳.دهانشویه با محلول پر اکسید هیدروژن (آب اکسیژنه): این محلول می تواند در صورتی که کنترل نشده استفاده شود، خطرناک باشد. اما بسیار ماده موثری برای کنترل التهاب و تجمع میکروبی در دهان می باشد. و به همین علت یکی از روش های درمان فوری درد ریشه دندان هست.

۴. کمپرس سرد: بر خلاف تصور عموم مردم که موقع دندان درد، دست خود را روی موضع درد میگذارند و آن را گرم می کنند، برای کنترل هر دردی در بدن و من جمله کنترل دندان درد باید از سرما برای کاهش تجمع عوامل التهابی در موضع درد و کاهش درد دندان کمک گرفت.

۵. سیر و پیاز: دو مورد از گیاهانی هستند که برای کنترل باکتریهایی که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند بسیار کمک کننده هست. می توانید سیر یا پیاز را له کنید و با مخلوط نمک در موضع درد بگذارید و یا فقط سیر یا پیاز را با دندانی که درد دارد بجوید. بسیار به کاهش درد دندان شما کمک می کند.

عوارض و معایب عصب کشی دندان

شکستن دندان عصب کشی شده، یکی از عوارض شایع عصب کشی دندان است. علت شکستن این دندان ها، می تواند متنوع باشد.از ضعیف شدن دندان بعلت برداشتن حجم وسیعی از بافت دندان که در اثر پوسیدگی و…. برداشته شده تا خشک شدن دندان بعلت زنده نبودن آن. به هر حال درمان ریشه یا عصب کشی دندان یک انتخاب نیست. بلکه یک درمان اورژانس هست. یعنی به هیچ عنوان نمیتوان با این ذهنیت که ممکن است بعد از عصب کشی عمر دندانم کاهش یابد، درمان را به تاخیر بیندازیم.

چرا که عدم درمان ریشه، احتمال عفونت دندان و آبسه های خطرناک و یا حتی نیاز به خارج کردن دندان در آینده نزدیک را بالاتر می برد.

نکته مهم:

دندانپزشک خوب، دندانپزشکی هست که بتواند یک درمان عصب کشی و ترمیم دندان را بدون نقص انجام دهد. چنین دندانپزشکی همان دندانپزشک مورد اعتماد شماست.

مراقبت های پس از عصب کشی

پس از انجام عملیات عصب کشی دندان، احتمالا با از بین رفتن تاثیر داروی بی حسی، درد دندان و لثه را حس خواهید کرد و ممکن است لثه ‌ها متورم شوند. در این موارد، بیشتر دندانپزشکان از داروهای بدون نسخه ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می ‌کنند.

پس از انجام عصب کشی دندان، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • در صورتی که درد دندان و لثه شدید شد یا بیش از چند روز ادامه داشت، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • تا رفع بی حسی دندان عصب کشی شده، از جویدن مواد غذایی و خوراکی ها با آن خودداری کنید.
  • دندان‌ هایتان را حداقل دوبار در روز را مسواک بزنید و پس از مصرف غذا از نخ دندان استفاده کنید.
  • تا چند روز از مصرف نوشیدنی‌ ها و غذاهای داغ یا خوراکی‌های سفت خودداری کنید.
  • از بستنی خوردن یا از کمپرس سرد استفاده کنید زیرا التهاب را کاهش می‌ دهد و از بروز عفونت جلوگیری می‌ کند.
  • محلول آب گرم و نمک را برای غرغره کردن استفاده کنید زیرا از عفونت بافت پیرامون لثه جلوگیری می ‌کند.

بیشتر مطالعه کنید: مراقبت های بعد از عصب کشی دندان کدامند؟

برای غذا خوردن بعد از عصب کشی دندان چقدر باید صبر کنم؟

معمولا پس از عصب کشی، بهتر است به مدت ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت صبر کنید و بعد از آن غذا بخورید. البته، بهتر است غذاهای  نرم و خمیری، مصرف کنید. همچنین، تا زمانی که احساس بی حسی کامل برطرف نشده است، بهتر است غذا خوردن را به تعویق بیندازید تا از گازگرفتن گونه یا زبان جلوگیری کنید.

 سوالات متداول بعد از عصب کشی دندان

۱. آیا ممکن است که درد دیگری با دندان درد اشتباه گرفته شود؟

گاهی درد شانه و یا دیسک گردن هم می توانند عامل دندان درد باشند در حالی که ما هیچ علامتی از پوسیدگی یا التهاب حاد در دهان شما نمیبینم.

سینوزیت، سنگ غدد بزاقی، مشکلات قلبی و یا مشکل در مفصل فکی هم می توانند از دیگر علل دندان درد بدون وجود مشکل حاد دندانی باشند.

۲. عصب کشی دندان عقل،  دندان جلو یا دندان آسیا چه فرقی میکند ؟

یکی از سوالات رایج بیماران ما این است که عصب کشی دندان ۶ با عصب کشی دندان جلو و یا عصب کشی دندان عقل چه فرقی دارد؟ پاسخ این که در مجموع کلیت درمان عصب کشی یکی است. اما جایگاه قرار گرفتن دندان، محل پوسیدگی و شرایط آناتومیک دهان و دندان های بیمار، تعیین کننده میزان دسترسی دندانپزشک به دندان مورد نظر است. از طرفی ملتهب بودن یا عفونی بودن دندان نیز می تواند روند درمان را عوض کند.

۳. آیا پس از اعصاب کشی نیاز به مراجعه به پزشک است؟

چند روز بعد از اعصاب کشی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این نوبت، پزشک با استفاده از اشعه ایکس تصویری از دندان تهیه می ‌کند تا مطمئن شود که عفونت روت کانال به ‌طور کامل برطرف شده است. سپس، پزشک می‌ تواند دندان را به ‌طور دائم پر کند.

اگر ترجیح می‌ دهید که دندانتان در نهایت با یک تاج دائمی ترمیم شود، پزشک ممکن است این راه را در نظر بگیرد. تاج، یک دندان ترمیم شده مصنوعی است که می ‌تواند از موادی مانند پرسلن یا طلا ساخته شود. این تاج به شکل و ظاهری شبیه به یک دندان واقعی است و هیچ کس نمی‌ تواند تفاوت آن را متوجه شود.

۴. درمان جایگزین عصب کشی دندان

گزینه‌ جایگزینی برای عصب کشی دندان وجود دارد، اما تا جای ممکن حفظ دندان طبیعی بهترین راهکار است. کشیدن دندان تنها روش جایگزین عصب کشی دندان است. سپس، با استفاده از یکی از روش ‌های زیر دندانی که کشیده شده را جایگزین می شود:

  • ایمپلنت دندان: در صورتی که دندان باید کشیده شود، ایمپلنت دندان می‌ تواند جایگزینی دائمی باشد.
  • بریج: این روش از طریق قرار دادن یک دندان مصنوعی در فضای خالی از دندان ‌های کناری، بازسازی دندان را فراهم می ‌کند.
  • دندان مصنوعی جزئی متحرک: در صورت عدم امکان استفاده از دندان ‌های طبیعی، دندان مصنوعی متحرکی به عنوان جایگزین موقت می‌ تواند استفاده شود.

در هر صورت، برای تعیین بهترین گزینه جایگزین، مشاوره با یک پزشک دندانپزشک تخصصی الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی با راه های ارتباطی زیر در تماس باشید:

۵. عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

هنگام انجام عمل عصب کشی دندان، تنها بافت زنده درون ریشه‌ های دندان را برمی دارند، درحالی که هیچ کاری بر روی اتصالات نگهدارنده دندان که آن را در مکان خود نگه داشته، انجام نمی شود. به همین دلیل، اگر هیچ خطر یا مشکلی پیش نیاید و مراقبت ‌های لازم پس از عمل عصب کشی به درستی انجام شود، معمولا دندان عصب کشی شده عمر طولانی خواهد داشت. این مراقبت ها شامل مواردی نظیر جلوگیری از فشار قوی بر روی دندان، استفاده از مسواک و محصولات بهداشتی مناسب و همچنین رعایت الزامات تغذیه سالم است.

۶. چرا دندان عصب کشی شده سیاه می ‌شود؟

علت تیره شدن دندان پس از عصب کشی، به ملتهب شدن قسمتی از دندان که پالپ نامیده می ‌شود، برمی‌گردد. در این فرآیند، رگ ‌های خونی پاره شده و لکه ‌های خونی وارد توبول‌های عاجی دندان می‌ شوند. به عبارت دیگر، دندان بدون عصب و رگ‌ های خونی خود باقی می ‌ماند و امکان جذب مواد غذایی را از دست می‌ دهد. به همین دلیل، دندان ضعیف و شکننده می ‌شود و ساختار داخلی آن تغییر می ‌کند. این تغییرات علاوه بر تیرگی دندان، سبب می شود دندان شکننده تر شود و زیبایی آن را نیز تحت تاثیر قرار می ‌دهد. با این حال، با تشخیص زودهنگام علت واقعی ایجاد این مشکل، می ‌توانید برای کنترل و درمان آن اقدام کنید.

مطالعه بیشتر : دلیل تغییر رنگ یا سیاه شدن دندان عصب کشی شده

البته، تمامی دندان ‌ها پس از عصب کشی تیره نمی‌ شوند.

۷. اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه می شود؟

اگر اقدام به عصب کشی دندان خراب نکنید، ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید. یکی از مشکلاتی که می ‌تواند رخ دهد، خراب شدن دندان‌ های مجاور است. اگر عفونت در دندان مشکل دار شما بیشتر شود، ممکن است به دندان‌ های دیگری هم انتقال یابد و آن ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، برای حفظ دندان ‌های سالم و جلوگیری از مشکلات دندانی بیشتر، پیشنهاد می ‌شود وقتی که دندان خراب را تشخیص دادید، حتما اقدام به عصب کشی و درمان آن کنید.

۸. عصب کشی با لیزر چیست؟

ما چیزی با عنوان عصب کشی با لیزر نداریم. آنچه که لیزر انجام می دهد، و نمی توان تاثیر آن را ۱۰۰٪ دانست، همانا ضدعفونی کردن کانال دندان عصب کشی شده است. که هنوز هم فراگیر نشده است.

راه درمان درد پس از عصب کشی استفاده از مسکن هاست. مسکن هایی از دسته ژلوفن و ایبوپروفن معمولا بسیار موثر است. معمولا مصرف یک عدد از این قرص ها یک ساعت قبل از شروع درمان و بلافاصله بعد از درمان کمک عجیبی به کنترل درد بعد از درمان می کند. هم چنین می توانید از یخ در ناحیه دردناک استفاده کنید. در صورتی که اثر دهی کم بود حتما با پزشک خود تماس بگیریید.

درد بعد از عصب کشی دندان، در روزهای اول می تواند طبیعی باشد. حتی ممکن است احساس کنید فکتان درد می کند، که بر اثر باز ماندن دهان در مدت طولانی است.

عصب کشی یا درمان ریشه، درمانی هست که در مطب و تحت شرایط تسلط کامل دندانپزشک به دهان شما هم کار بسیار سخت و دور از دسترسی هست.

بله. دندان شیری هم اگر بر اثر پوسیدگی ملتهب شود و درد بگیرد و یا بعضا اگر در حد کمی عفونی باشد، باید عصب کشی شود. اما اگر کار به آبسه بکشد، دیگر دندان کشیدنی است. در کل عصب کشی دندان شیری با عصب کشی دندان دائمی متفاوت است.

باید ببینیم شکستگی چقدر بوده، از کدام ناحیه بوده و آیا می توان با جراحی و درمان هایی مثل پست و کور (post & core) و روکش دندان را نگه داشت یا باید دندان را کشید و ایمپلنت را جایگزین آن کرد.

گاهی عصب کشی اولیه ناقص بوده و ما این را در عکس عصب کشی دندان می بینیم. گاهی عصب کشی عالی بوده اما به عللی دندان عفونی شده، که درمان عفونت دندان عصب کشی شده، همین عصب کشی مجدد و گاهی همراه با جراحی پری اپیکال است. پوسیدگی ثانویه نیز که زیر پر کردگی دندان عصب کشی شده بوجود آمده است و تصمیم داریم بر فرض آن دندان را روکش کنیم، از موارد نیاز به عصب کشی مجدد می باشد. چرا که میکروب های موجود در پوسیدگی ممکن است از طریق کانال ریشه به انتهای ریشه دندان برسد و منجر به عفونت ریشه دندان عصب کشی شده بشود.

از آنجایی که در موارد محدودی عصب کشی و پر کردن دندان در یک جلسه انجام می شود، احتمال افتادن پانسمان دندان عصب کشی وجود دارد. در اینصورت حتما باید در اسرع وقت به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا دوباره سر کانال را برای شما ببندد. چون در غیر اینصورت انواع میکروب ها و باکتری ها می توانند از محیط دهان وارد کانال پاکسازی شده دندان شما بشوند و منجر به آبسه بعد از پر کردن ریشه بشود.

این کاملا به نظر دندانپزشک شما مربوط می شود. اما غالبا بله. روکش دور تا دور دندان را می گیرد و از آن در برابر نیروهای عمودی و طرفی شکننده جلوگیری می کند. البته روکش دندان عصب کشی شده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. چراکه دندان دیگر زنده نیست که در صورت بروز پوسیدگی مجدد، درد بگیرد و زنگ خطر باشد.پس رعایت بهداشت بالا و چک آپ سالانه این دندان ها واجب است.

در صورتی که باردار هستید، درمان های زیبایی دندان توصیه نمی شود، اما درمان های پایه دندان در صورت ضرورت باید حتما انجام شوند. یکی از این درمان ها عصب کشی است که نمی توانید به تعویق بیندازید. اگر نیاز به عصب کشی دارید، می توانید در هر مرحله ای از بارداری خود این درمان را انجام دهید. با این حال، به دلیل نیاز به عکس پرتوی ایکس، توصیه می شود که آن را در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید.

علل متفاوتی می تواند داشته باشد، من جمله:

  • عصب کشی ناقص قبلی
  • عفونت دندان عصب کشی شده به علت پوسیدگی و…
  • ترک یا شکستگی در دندان عصب کشی شده

پس از این عصب کشی دندان، در برخی موارد ممکن است خونریزی کمی از شبکه دندانی صورت بگیرد که تا دو روز پس از عصی کشی دندتان تاحدودی طبیعی است. اما اگر خونریزی بیش از حد شدید باشد و یا بیش از دو روز ادامه داشت احتمالا دچار آبسه شده اید، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

البته، در برخی موارد خون ریزی دندان عصب کشی شده به دلیل عدم مراقبت درست از دندان ‌ها، مصرف محصولات غذایی سفت و سخت و فشار زیاد هنگام مسواک ‌زدن رخ می دهد. در صورتی که مشکل خونریزی ناشی از این علل باشد، بهتر است بیشتر از دندان‌ ها و لثه ‌های خود مراقبت کنید تا از این مشکلات جلوگیری شود.

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x