راهنمای کامل پرکردن دندان + جواب دادن به سوالات بیماران

برای درمان دندان پوسیده چه باید کرد؟ آیا کشیدن دندان بهترین راه حل است؟ مسلما خیر، در این مقاله درباره پرکردن دندان، انواع روش های پرکردن دندان و مزایا و معایب هرکدام از این روش ها با شما صحبت خواهم کرد.

برای درمان پوسیدگی، اول دندانپزشک بخش پوسیده دندان را خارج می‌کند و سپس به جای آن، موادی جایگذاری می کند که جایگزین بخش از دست رفته باشد. بیشتر سوالات و نگرانی هایی که مراجعین دارند در مورد همین مواد است، خب باید بگویم که هر چیزی که در اینترنت یا اینستاگرام خوانده اید را باور نکنید، من هم شایعات و سوالاتی که وجود دارد را می دانم. برویم تا به تمام این سوالات شما پاسخ بدهیم.

 اول باید بگویم که پر کردن دندان  فقط برای درمان پوسیدگی دندان نیست، ما برای اصلاح ترک خوردگی یا شکستگی دندان هم از این روش استفاده می کنیم، شاید برای شما جالب باشد که بدانید مراجعینی داریم که   به علت عادات نادرست همچون جویدن ناخن‌ها و یا دندان قروچه به پر کردن دندان نیاز دارند.

برای پر کردن دندان چه مراحلی طی می‌شود؟

در ابتدا، دندانپزشک دندان پوسیده را بیحس می‌کند. بعد از آن با استفاده از دریل  و یا لیزر، مناطق پوسیده دندان را خارج می‌کند. انتخاب ابزار و روش خارج کردن پوسیدگی دندان به انتخاب پزشک، مسائل مالی و مکان و شدت پوسیدگی  دندان مراجع ارتباط دارد.

بعد از آن دندانپزشک برای اینکه مطمئن شود که ناحیه پوسیده کامل خارج شده است، آزمایش‌های لازم را انجام می دهد و بعد از خارج کردن کامل پوسیدگی، فضایی که باید پر شود را تمیز می‌کند تا عاری از باکتری باشد.

 اگر پوسیدگی نزدیک ریشه باشد، پزشک برای محافظت از عصب از گلس اینومر (glass ionomer) و دیگر مواد استفاده می‌کند.

برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می‌شود؟

امروزه انواع مختلفی از مواد برای پر کردن دندان وجود دارد. دندان می‌تواند با طلا، پرسلان (porcelain)، آمالگام نقره‌ای (که ترکیبی متشکل از جیوه به همراه نقره، قلع، روی و مس است) یا موادی با رنگ دندان مثل انواع  کامپوزیت رزین و در موارد معدودی با گلس آینومرها  (glass inomers) پر شود.

خب در اینجا این سوال پیش می آید که کدام روش برای پر کردن دندان من مناسب است؟

درجواب باید بگوییم که  اینکه کدام دندانتان پوسیده باشد، وسعت پوسیدگی دندان و اینکه می خواهید چقدر برای پرکردن دندان هزینه کنید و مقدار پوسیدگی، هزینه‌ی مواد پر کننده دندان و توصیه دندان‌پزشک مناسب‌ترین نوع پر کردن دندان را تعیین می‌کند.

پر کردن با طلا

احتمالا با این سبک دندان ها در گذشته بیشتر آشنایی داشتیم، این روش مزایای جالب و معایبی نیز دارد:

مزایا:

  • ماندگاری: حداقل بین ده تا ۱۵ سال و حتی بیش‌تر دوام داشته و فاسد نمی‌شود

  • استحکام: در برابر فشار ناشی از جویدن مقاوم است

  • زیبایی: بعضی از بیماران معتقدند که طلا به نسبت رنگ نقره‌ای آمالگام از نظر ظاهری جلوه بهتری دارد.

معایب:

  • هزینه: پر کردن با طلا به نسبت سایر روش‌ها گران‌تر است.

  • مراجعه زیادتر به مطب: برای انجام این روش حداقل دو بار باید به مطب پزشک مراجعه کرد.

  • شوک گالوانیک (Galvanic shock) پر کردن دندان با طلا در مجاورت دندان پر شده با آمالگام باعث درد شدید یا شوک گالوانیک می‌شود. تداخل طلا و بزاق دهان باعث ایجاد جریان الکتریکی هم می‌شود، هر چند این پدیده چندان رایج نیست.

  • کم کردن زیبایی: بسیاری از بیماران ظاهر فلزی را برای دندان خود نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند که دندان پر شده به رنگ دیگر دندان‌ها باشد.

پر کردن دندان با مواد نقره‌ای (آمالگام)

پر کردن دندان با آمالگام، یکی از رایج ترین روشهای پر کردن دندان که هزینه نسبتا کمتری هم دارد.

مزایا:

  • دوام و ماندگاری: این مواد حداقل بین ده تا ۱۵ سال ماندگاری دارند، بیش‌تر از پر کردن با کامپوزیت

  • استحکام: نیروی ناشی از جویدن را تحمل می‌کنند

  • هزینه: تا حدودی  کم هزینه‌تر از مواد پر کننده کامپوزیتی هستند.

معایب:

  • زیبایی: مواد پرکننده آمالگام با رنگ دندان مطابقت ندارند.

  • تخریب بیشتر بافت دندان: در این نوع از پر کردن برای اینکه فضای کافی برای قرار گرفتن مواد آمالگام وجود داشته باشد، مقدار بیشتری از بافت سالم دندان باید از بین برود.

  • تغییر رنگ: آمالگام باعث می‌شود که به مرور زمان بافت‌های اطراف خاکستری شوند.

  • ترک خوردگی و شکستگی: با وجود اینکه همه دندان‌ها در مواجه با غذا و نوشیدنی سرد و گرم می‌توانند دچار ترک خوردگی و شکستگی شوند، مواد آمالگام در مقایسه با دیگر مواد بیشتر در معرض تخریب قرار دارند.

  • پاسخ آلرژیک: درصد کمی از افراد به جیوه موجود در ترکیبات آمالگام حساسیت دارند

پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت رنگ دندان

یکی از روش های نوین پر کردن دندان که در این سال ها طرفداران زیادی پیدا کرده است استفاده از کامپوزیت است. در کلینیک دکتر سپهریان از کامپوزیت دندان  برای پر کردن دندان استفاده می‌کنیم.

برای اینکه دندان با مواد همرنگ دندانی پر شوند، بعد از خارج کردن پوسیدگی دندان و تمیز کردن آن مواد همرنگ دندانی به صورت لایه لایه روی محل قرار می‌گیرند. و سپس از یک نور مخصوص (دستگاه لایت کیور) برای سفت کردن هر لایه استفاده می‌شود. بعد از اینکه چندین لایه مواد روی محل پر کردگی دندان قرار گرفت، پزشک دندان را فرم میدهد و در نهایت دندان ترمیم شده هم پولیش می‌شود.

مزایا:

  • زیبایی: رنگ کامپوزیت پر کننده دندان، بسیار مشابه رنگ دندان اصلی است. معمولاً از کامپوزیت برای پر کردن دندان های جلویی و یا بخش‌های قابل مشاهده دهان استفاده می‌کنند.

  • اتصال محکم به بافت دندان: مواد پر کننده کامپوزیت به صورت میکرو مکانیکی به ساختار دندان متصل شده و حمایت بسیار خوبی را ایجاد خواهد کرد.

  • تطبیق پذیری: علاوه بر استفاده از مواد کامپوزیت برای پر کردن دندان، می‌توان از این مواد برای اصلاح دندان‌های شکسته و یا لب‌پر شده و کامپوزیت ونیر هم استفاده کرد.

  • آماده سازی محافظه کارانه‌تر دندان: برخی از اوقات برای ترمیم دندان با کمک کامپوزیت به نسبت آمالگام نیازی به برداشتن مقدار زیادی از بافت دندان نیست.

معایب:

  • کم بودن ماندگاری: این نوع از پر کردن دندان حداقل ۵ سال دوام دارد. از طرفی دیگر این نوع از پر کردن به اندازه آمالگام در برابر جویدن مقاومت ندارد.

  • بیش‌تر بودن مدت زمان درمان: این روش درمانی ۲۰ دقیقه بیشتر از پر کردگی با آمالگام زمان می‌برد.

  • لب پریدگی: هزینه این روش درمانی کمی گرانتر از ترمیم با آمالگام هست.

علاوه بر پر کردن دندان با کامپوزیت، دو روش دیگر هم وجود دارد که آن‌ها هم به رنگ خود دندان هستند. این روش‌ها شامل سرامیک و گلاس اینومر هستند.

دیگر انواع پر کردن دندان

سرامیک

این نوع از ماده پر کننده مانند روکش نیاز به قالب‌گیری و کمک گرفتن از لابراتوار برای ساخت دارد و به نسبت کامپوزیت مقاوم‌تر است و هزینه‌ای معادل یک واحد لمینت دارد.

گلاس اینومر

 از یک بخش پلیمری  و نوع مخصوصی از اجزای شیشه‌ای ساخته شده است. از این مواد گاهی برای پر کردن دندان کودکان استفاده می‌شود. این مواد فلوراید آزاد کرده و به این ترتیب از بروز پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری می‌کنند. با این همه این مواد از کامپوزیت ضعیف تر بوده و احتمال بروز شکستگی در آن‌ها بیش‌تر است. این نوع از پر کردگی دوام چندانی نداشته و از نظر هزینه مشابه روش کامپوزیت است.

شرایط پر کردن موقت دندان چیست؟

پر کردن موقت دندان تحت شرایط زیر انجام می‌شود:

  • مراحل پر کردن دندان باید در بیش از یک جلسه انجام شود: پر کردن غیر مستقیم دندان (مثل اینله و انله سرامیکی)

  • بعد از درمان ریشه یا عصب کشی

  • فرصت دادن به عصب دندان برای آرام شدن در صورت تحریک شدن پالپ دندان

  • درمان دندانپزشکی اورژانسی برای مثال برای آرام کردن درد دندان

ترمیم های موقت دندان، همانطور که از نامشان برمی آید دائمی نیستند. این ترمیم ها معمولاً بعد از چند ماه دچار ریزنشت(microleakage) می‌شوند. پس حتماً برای جایگزین کردن آن‌ها با مواد پر کننده دائمی با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر این کار انجام نشود، احتمال عفونی شدن دندان  و یا دیگر مشکلات دندانی وجود دارد.

پر کردن دندان غیر مستقیم چیست؟

روش پر کردن غیر مستقیم مشابه روش کامپوزیت به رنگ دندان است (مثل انواع روکش های دندانی و اینله و انله های سرامیکی و لمینت های سرامیکی دندان) ولی با این تفاوت که در لابراتوار دندانسازی ساخته شده و قبل از جایگذاری بیمار باید دو بار به دندانپزشک مراجعه کند. زمانی از این روش استفاده می‌شود که بافت دندانی کافی برای حمایت از بخش پر شده دندان وجود نداشته باشد، از طرفی دیگر زمانی که آسیب دندان آن‌قدر شدید نباشد که نیازمند روکش دندانی باشد.

در جریان مراجعه اول بیمار به مطب، پوسیدگی و یا پر شدگی قبلی خارج می‌شود. بعد از آن از دندان و دندان‌های اطراف آن قالب گیری می‌شود. قالب به لابراتوار دندانسازی فرستاده می‌شوند. تا زمانی که ساختارها ساخته شوند، دندان  به صورت موقتی پرمی‌شود.

در جریان مراجعه بعدی بیمار به مطب پرشدگی موقت خارج شده و ساختار تهیه شده با کمک سیمان مخصوص به صورت دائمی در جای خود قرار داده می‌شود.

پر کردن غیر مستقیم دو نوع اینله و انله دارد:

  • اینله نوعی ترمیم سرامیکی دندان (ترمیم غیرمستقیم) هست که مشابه پر کردن دندان بوده و در دندانهایی که تخریب زیادی ندارند قابل انجام هست. در اینله ها پوشش کاسپ وجود ندارد.

  • انواع انله وسیع‌تر از اینله بوده و یک یا تعداد بیشتری از کاسپ‌ها را پوشش می‌دهند.

امکان ساخت اینله و انله به رنگ دندان و یا حتی طلایی وجود دارد. به شرطی که پوسیدگی جدید در  دندانها به وجود نیاید.. از انله می‌توان برای محافظت از دندان ضعیف استفاده کرد، چرا که این روش از قسمت بالایی دندان محافظت کرده و فشار وارد شده به نواحی اطراف دندان همچون تاج را کاهش می‌دهد.

آیا پر کردن دندان با مواد آمالگام بی خطر است؟

در طی چند سال گذشته نگرانی‌ها در مورد پر کردن دندان با مواد نقره‌ای یا پر کردن با مواد آمالگام افزایش یافته است. از آنجایی که این مواد پر کننده حاوی ترکیبات سمی جیوه هستند، برخی از افراد گمان می‌کنند که این باعث بروز گروهی از بیماری‌ها مثل  اوتیسم، آلزایمر و ام‌اس خواهند شد.

اما انجمن دندان آمریکا و سازمان غذا و دارو این کشور و گروه دیگری از سازمان‌های بهداشتی عنوان کردند که شواهدی مبنی بر خطرناک بودن این مواد وجود ندارد. از طرفی دیگر دلیل بروز آلزایمر، اوتیسم، ام اس و گروه دیگری از بیماری‌ها تا کنون ناشناخته باقی مانده است. اما اگر در این باره نگرانی دارید می توانید از کامپوزیت به جای آمالگام استفاده کنید، البته به شرطی که دندانپزشک شما محدودیتی برای استفاده از کامپوزیت تشخیص ندهد.

خب باید بگویم که  هیچ گونه شواهد علمی هم وجود ندارد که ثابت کند به محض خروج مواد پر کننده آمالگام از دندان امکان بهبودی این بیماری‌ها وجود خواهد داشت. با وجود اینکه آمالگام حاوی جیوه است، زمانی که با دیگر فلزات همچون نقره، مس و روی ترکیب می‌شود، تشکیل آلیاژی را می‌دهد که پزشکان صدها سال است از آن برای پر کردن دندان های پوسیده استفاده می‌کنند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ سازمان غذا و دارو آمریکا اعلام کرد که امالگام‌های دندانی حاوی جیوه ممکن است اثرات سمی روی سیستم عصبی در حال رشد کودکان و جنین انسان داشته باشد. همچنین برخی از زنان باردار و گروهی از افراد به دلیل داشتن بیماری‌های خاص نسبت به جیوه حساس هستند. این افراد برای پر کردن دندان خود نباید از مواد آمالگام استفاده کنند.

چگونه از دندان پر شده مراقبت کنیم؟

برای حفظ دندان پر شده، فرد باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند‌، برای چک کردن  دندان‌ها هر ۶ ماه به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان‌ها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مرتب مسواک بزند. از طرف دیگر نخ دندان کشیدن هم بسیار اهمیت دارد.

اگر دندان‌پزشک تشخیص دهد که دندان پر شده دچار ترک خوردگی شده و یا اینکه اگر اطراف پر شدگی محکم دور دندان قرار نگرفته باشد و امکان نفوذ باکتری‌ها و بزاق دهان به فضای مابینی وجود داشته باشد و امکان بروز پوسیدگی جدید هم وجود داشته باشد، عکس رادیولوژی گرفته می‌شود.

در صورت حساس بودن دندان، داشتن گوشه تیز و یا وجود ترک خوردگی در بخش پر شده و یا کنده شدن بخشی از آن حتماً با دندانپزشک تان تماس بگیرید.

عوارض  پر کردن دندان

پر کردن دندان می تواند مشکلات و عوارضی هم در پی داشته باشد.

 درد دندان و حساس شدن دندان

حساس شدن دندان‌ها بعد از پر کردن دندان بسیار امر رایجی است. دندان ممکن است در برابر فشار، هوا، غذاهای شیرین و یا حتی تغییر دما به سرعت تحریک شود. معمولاً حساس شدن دندان‌ها به خودی خود بعد از چند هفته برطرف می‌شود‌. در طی این زمان از انجام کارهایی که باعث حساس شدن دندان می‌شود، باید خودداری کرد. در این زمان استفاده از داروهای مسکن چندان توصیه نمی‌شود.

اگر بعد از دو تا چهار هفته این مشکل برطرف نشود و یا شدت حساس شدن دندان بسیار زیاد شود، فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. در این شرایط استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت و یا قرار دادن مستقیم این مواد روی دندان  و یا حتی درمان ریشه توصیه می‌شود.

احتمال بروز درد در اطراف منطقه‌ی دندان پر شده هم وجود دارد. اگر فرد هنگام قرار دادن دندان‌ها روی هم دچار درد می‌شود، برای اصلاح ساختار پر شدگی دندانی باید به دندانپزشک مراجعه کند. این درد به خودی خود بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد. اگر پوسیدگی بسیار عمیق و یا نزدیک به پالپ دندان باشد، فرد دردی شبیه درد دندان احساس می‌کند و این درد نشانه‌‌ی این است که بافت دندان دیگر چندان سالم نیست و در چنین شرایطی باید درمان ریشه انجام شود.

گاهی فرد درد ارجاعی را تجربه خواهد کرد. در این نوع از درد فرد در دندان‌های مجاور دندان پر شده احساس درد می‌کند‌. در این نوع درد معمولاً دندان مشکلی ندارد و این دندان پر شده است که سیگنال درد را منتقل کرده است. این نوع از درد هم خود به خود بعد از یک تا دو هفته برطرف خواهد شد

آلرژی به مواد پر کننده دندان

واکنش آلرژیک به مواد پر کننده نقره‌ای بسیار نادر است. کم‌تر از ۱۰۰ مورد حساسیت به این ماده طبق گفته انجمن دندان آمریکا آمریکا در این کشور گزارش شده است.

در شرایط نادر، جیوه و یا یکی از فلزاتی که برای تهیه آمالگام از آنها استفاده می‌شود، مسئول بروز واکنش آلرژی در دندان هستند.  علائم حساسیت با آمالگام مشابه آن چیزی است که در آلرژی‌های پوستی مشاهده می‌کنید و شامل دانه‌های پوستی و خارش پوست است. افرادی که این نوع از حساسیت را تجربه می‌کنند، معمولاً سابقه خانوادگی به آلرژی به  فلزات را دارند. به محض اینکه آلرژی تایید شود از مواد  دیگری باید برای ترمیم دندان استفاده کرد.

چه زمانی باید پر شدگی دندان تعویض شود؟

فشار مداوم ناشی از جویدن، دندان قروچه، و فشار دادن دندان‌ها روی هم می‌تواند باعث جدا شدن پر شدگی دندان و یا ترک خوردن آن شود. گاهی خود فرد متوجه جدا شدن بخش پر شده دندان نیست و این دندانپزشک است که باید آن را تشخیص دهد.

اگر باند بین دندان و پرکردگی دندان  از بین برود، ذرات مواد غذایی و باکتری‌های مسئول پوسیدگی دندان راه خود را به سمت بخش پر شده دندان پیدا می‌کنند و همین مسئله باعث بروز پوسیدگی جدید در دندان می‌شود. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود هم احتمال  گسترش پوسیدگی و رسیدن آن به پالپ دندان و نیاز به عصب کشی و حتی از بین رفتن دندان وجود دارد.

اگر تخریب دندان وسیع  باشد ، احتمال دارد که ساختار بافتی دندانی کافی برای حمایت از بخش پر شده دندان وجود نداشته باشد. در این شرایط، دندان پزشک باید پر شدگی را با یک روکش دندان حمایت  کند.

جدا شدن پرشدگی دندان جدید (خالی شدن دندانی که تازه پر شده،) معمولا میتواند  نتیجه‌ی آماده سازی نامناسب بخش پوسیده دندان و یا باقی ماندن بخشی از پوسیدگی پیش از پر شدن دندان باشد. احتمال از دست رفتن ترمیم‌های قدیمی هم بر اثر پوسیدگی و یا شکستگی دندان باقی مانده وجود دارد.

دندان پر شده با کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

با وجود اینکه دندان پر شده با کامپوزیت به اندازه دندان پر شده با آمالگام محکم نیست، اما دندان پر شده با کامپوزیت هم تا دست کم ۵ سال بدون مشکل دوام خواهد داشت. در مواردی هم دندان پر شده با کامپوزیت تا ده سال و حتی بیش‌تر پا برجا مانده است.

عمر دندان پر شده

عمر دندان پر شده ی شما علاوه بر اینکه به موادی که با آن دندان پر شده است بستگی دارد به مواردی همچون نحوه مراقبت از دندان پرشده و میزان پوسیدگی دندان نیز بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت که :

عمر دندان پر شده با آمالگام: ۱۰ تا ۱۵ سال

عمر دندان پر شده با مواد سفید: ۵ تا ۱۰ سال

عمر دندان پر شده با طلا:۱۰ تا ۱۵ 

چه عواملی مدت زمان دوام دندان پر شده با کامپوزیت را افزایش خواهد داد؟

موقعیت دندان پر شده

فشار ناشی از قرار گرفتن دندان‌ها روی هم و جویدن در قسمت عقبی دهان بسیار بیش‌تر است. در حالی که دندان پر شده با کامپوزیت به اندازه کافی مستحکم است اما اگر روی دندان‌های آسیاب قرار داشته باشد‌. احتمال آسیب دیدن آن‌ها و به مرور زمان از دست رفتن آن‌ها وجود دارد.

اندازه‌ی پرشدگی

به طور معمول، پرشدگی‌های کوچک، بیش‌تر دوام دارند. چرا که در آن‌ها احتمال بروز مشکلات و آسیب‌ها کم‌تر است‌.

ابتلا به بروکسیسم (Bruxism)

در دندان قروچه یا براکسیسم (Bruxism) ساییدن بیش از حد دندان‌ها به هم و فشار زیاد فک است‌. این عارضه باعث فشار زیاد روی دندان می‌شود. در نتیجه در این شرایط پر کردن دندان با آمالگام ممکن است دوام بیش‌تری داشته باشد‌

غذا و نوشیدنی‌های مصرفی

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا اسیدی خطر بروز سایش شیمیایی مینای دندان (enamel erosion) را افزایش می‌دهد و همین مسئله خود احتمال بروز مشکلات در دندان پر شده با کامپوزیت را بیش‌تر می‌کند.

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و طول عمر دندان پر شده با کامپوزیت ایفا می‌کند. استفاده از نخ دندان و مسواک در کسانی که دندانهای ترمیم شده دارند برای جلوگیری از عود پوسیدگی بسیار موثر است.

روش‌های دندانپزشکی برای پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

اینکه کامپوزیت چگونه در دندان قرار می‌گیرد، در دوام آن‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به همین علت مهارت و حوصله دندانپزشک شما در کیفیت ترمیم شما نقش بسزایی دارد بسیار اهمیت دارد که دندان آسیب دیده به درستی تمیز و به اندازه  خشک شود تا باند صحیحی بین دندان و ترمیم کامپوزیت شما برقرار شود.  و همچنین پر کردن دندان با کامپوزیت‌ها باید لایه به لایه انجام بگیرد تا از تاثیر انقباض ناشی از پلیمریزاسیون کامپوزیت بر روی دندان جلوگیری کند. این مورد همان چیزی است که منجر به حساسیت دندان‌ها بعد از انجام درمان‌های کامپوزیتی می‌شود.

آیا پر کردن دندان با کامپوزیت درد دارد؟

اصولا دندانپزشک برای جلوگیری از هر گونه احساس درد در ابتدای انجام کار از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. گاهی دندانپزشک برای اینکه فرد فشار سوزن در حین تزریق را احساس نکند، پیش از تزریق از کمی ژل برای بی حس کردن منطقه استفاده می‌کند. گاهی فرد به دلیل حرکت مایع بیحس کننده در داخل بافت دهان کمی احساس سوزش را تجربه خواهد کرد. اگر پوسیدگی دندان چندان عمیق نباشد، می‌توان پر کردن دندان را بدون تزریق ماده بی‌حسی انجام داد

آیا می‌توان بعد از پر کردن دندان قهوه نوشید؟

به عنوان یک قانون کلی، بعد از ترمیم ها سعی کنیم تا از بین رفتن کامل بی حسی دندان، از خوردن و جویدن خودداری کنیم. چرا که احتمال گاز گرفتگی لب و گونه و زبان در این موارد بیشتر است. در ثانی برای ترمیم های آمالگام رعایت این نکته که آمالگام ها حداقل ۲۴ ساعت زمان لازم دارند تا به حداکثر استحکام خود برسند نکته بسیار مهم و قابل تاملی هست.

پس در این مدت حتی المقدور از سمت دیگر دهانمان برای جویدن استفاده کنیم. در ترمیم های کامپوزیتی به دلیل وجود oxygen inhibited layer تا ۲۴ ساعت زمان لازم داریم تا به حداکثر کیورینگ خود و کمترین میزان جذب آب برسند. بنابراین در ۲۴ ساعت اول بیشترین جذب رنگ را دارند. به همین دلیل برای حفظ رنگ کامپوزیت دندان مان در این مدت نباید از نوشیدنی های رنگدار مثل قهوه استفاده کنیم.

مصاحبه با خانم دکتر سپهریان درباره پرکردن دندان

خانم دکتر سوالات بسیار زیادی در مورد پر کردن دندان با روش های جدید و مختلف وجود دارد، سعی می کنم به ترتیب همه ی آنها را بپرسم نخست آنکه:

پر کردن دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

 پرکردن دندان با لیزر با لیزرهای اربیوم انجام می شود که لیزرهای بسیار گران قیمتی هستند و با تبخیر ناحیه ی پوسیدگی، آن را از بین می برند، ولی بر خلاف تبلیغ هایی که انجام می شود به بی حسی برای کار با آن نیازمند هستید. در نظر داشته باشید که وقتی با لیزر کار می کنیم فقط در محدوده کوچکی این کار صورت می پذیرد و فقط هم می توانیم با کامپوزیت کار کنیم.

قیمت پر کردن دندان با لیزر چقدر است؟

خب باید بگویم که در حال حاضر توجه به گران قیمت بودن دستگاه لیزر، قیمت تمام شده ی آن، چهار تا پنج برابر بیشتر از نرخ رایج و روش های قدیمی پر کردن دندان است.

خانم دکتر سپهریان، مدت زمان پر کردن یک دندان به طور معمول چقدر طول می کشد؟

مدت زمان پر کردن دندان به میزان و موقعیت پوسیدگی و ماده ای که با آن دندان را پر می کنیم، ترمیم یک دندان می تواند از ده دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

علت درد دندان پر شده بعد از چند سال چیست؟

علت این درد می تواند ناشی از یک پوسیدگی جدید در همان دندان یا دندان مجاور آن باشد، چون احتمال دارد که از کنار ترمیم قدیمی نشت یا میکرولیتیک ایجاد شود و همین باعث پوسیدگی ثانویه بشود و این پوسیدگی ثانویه باعث رسیدگی به عصب بشود و بیمار دچار دندان درد شود و یا کلا این قسمت از دندان دچار حساسیت شده باشد و لازم باشد این ترمیم عوض شود.

درمان دندان پر شده چیست؟

ابتدا باید بدانیم که علت درد دندان پرشده چیست؟ این علت می تواند بخاطر تحریکی باشد که حین تراشیده شدن روی پالپ دندان اتفاق افتاده است می تواند عصب ملتهب شود و یک درد مختصری را ایجاد کند و یا اینکه دندان بسیار نزدیک به عصب پر شده باشد که در این مواقع به بیمار می گوییم که اگر این درد خیلی بیشتر شد و مجبور شدید بخاطر این درد مسکن بخورید، باید به دندانپزشکتان برای عصب کشی مراجعه کنید.

یک درد دیگر هم وجود دارد که اگر بخاطر حساسیت دندان به سرما باشد باید مدتی این درد را تحمل کنید، این درد به مرور زمان کمتر خواهد شد، اگر کمتر نشد و یا بیشتر از حد آزاردهنده شده باید اقدام به عصب کشی کرد.

عصب کشی مراجعه کنید. یک درد دیگر هم وجود دارد که اگر بخاطر حساسیت دندان به سرما باشد باید مدتی این درد را تحمل کنید، این درد به مرور زمان کمتر خواهد شد، اگر کمتر نشد و یا بیشتر از حد آزاردهنده شده باید اقدام به عصب کشی کرد.

عوارض سرب در دندان چیست؟

آن چیزی که به عنوان عوارض سرب در دندان از آن یاد می شود، منظور عوارض درمان های ناشی از آمالگام است، بسیاری از مردم بخاطر رنگ آمالگام  دندان سربی یا  رنگ سربی می شناسند، عوارض خاصی ندارد به جز همان عوارضی که در بخش عوارض ترمیم های آمالگام در مقاله نام بردیم

بلندی دندان پر شده چیست ؟

بیماران وقتی متوجه بلندی دندان پر شده می شوند اینطور است که وقتی دندان ها را می بندند، متوجه یک حالت برق گرفتگی و درد بسیار زیاد می شوند، در بسیاری از موارد وقتی پرکردگی بلند هست به این شکل نمایان می شود، که برای رفع آن باید به دندانپزشک مراجعه کرد و سایز پرکردگی را اصلاح کرد.

خانم دکتر سپهریان آیا می توان بعد از پر کردن دندان آن را مسواک زد؟

سوال بسیار خوبی پرسیدید، اگر دندان با مواد سفید یا همون کامپوزیت پر شود هیچ مشکلی ندارد ولی اگر با آمالگام یا همان مواد سیاه یا سربی رنگ پر شود بهتر است که در شب اول پر کردن بهتر است آن دندان مورد نظر را نه مسواک زده و نه نخ دندان بکشند.

دندانی کوتاه تر از حدی که لازم است پر شود چه عوارضی در پی دارد؟

اگر این اتفاق بیفتد پیامدهای زیادی در پی دارد  که باعث می شود در عمل جویدن اختلال به وجود بیاید و در درجه دوم باعث می شود به علت ارتفاع کوتاه لپ خود را گاز بگیرد.

آیا احتمال دارد که دندانی پرشده، خراب شود؟

بله البته ، برعکس چیزی که مردم فکر می کنند و تصور می کنند که پرشدگی دندان مانع از خراب شدن دندان می شود این اتفاق بسیار شایع است، یکی از دلایل این خراب شدن هم به این علت است که در فاصله ی بین پر شدن دندان اگر بهداشت رعایت نشود، میکروب ها می توانند وارد قسمت پر کردگی شوند و پوسیدگی هاس وسیع ایجاد کنند.

خانم دکتر ترمیم دندان چیست و چه فرقی با پرکردگی دارد؟

اصولا ما دو نوع ترمیم دندان داریم: مستقیم و غیرمستقیم، ترمیم دندان همان چیزی است که به عنوان پرشدگی دندان از آن یاد می شود در ترمیم های مستقیم معمولا قسمت پوسیده دندان یا تخریب شده ی دندان برداشته شده و با آمالگام یا ک

برای ترمیم دندان های جلو چه می شود کرد؟

معمولا از مواد سفید برای پرکردن یا همان ترمیم دندان های جلو استفاده می کنیم، اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید به دندانپزشکی مراجعه کنید که از توانایی رنگ شناسی خوبی بهره مند باشد تا تناقضی بین دندان ها به وجود نیاید.

قیمت پر کردن دندان

قیمت پر کردن دندان به این موارد بستگی دارد که آیا نیاز به عصب کشی دارد یا خیر، همچنین قیمت پر کردن دندان بسته به موادی که با آن دندان را پر می کنید همچون فلز طلا، آمالگام یا کامپوزیت متفاوت است. در کلینیک خانم دکتر سپهریان برای سال ۹۹ این موارد با قیمت های زیر انجام می شود.

قیمت پر کردن دندان در سال ۱۴۰۲

قیمت  پر کردن دندان می تواند  بسته به هر کلینیک و نوع درمان و شخص دندان پزشک متفاوت باشد. اما به طور کلی قیمت ترمیم دندان در کلینیک دکتر سپهریان حدود ۲.۹۰۰.۰۰۰ تومان الی ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

در صورتی که هرگونه سوالی درباره پرکردن دندان دارید در قسمت نظر دهی بنویسید تا در کوتاهترین زمان ممکن به پرسش شما پاسخ داده شود.

پرسش و پاسخ های مرتبط

اشتراک گذاری:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x