درمان دندان درد کودکان

دندان درد کودکان، معمولا خوردن و آشامیدن و به خصوص خواب شبانه کودک را مختل می کند. علاوه بر آن پدر و مادر نیز نگران و به دنبال راه حلی برای نجات فرزند خود از این درد آزاردهنده هستند. ابتدا بهتر است علت های دندان درد کودکان را بشناسیم و بعد به درمان دندان درد کودکان در منزل بپردازیم.

علت های دندان درد کودکان

وقتی کودک شما از دندان درد شکایت دارد، قدم اول این است که خود، دهان کودکتان را معاینه کنید. البته با خونسردی و بدون نگرانی. چرا که اضطراب، کودک شما را نیز مضطرب می کند و اگر نیاز به مراجعه به دندانپزشک باشد همکاری او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از موارد دندان درد در کودکان ناشی از گیر غذایی است. ممکن است درد ناشی از یک التهاب لوزه باشد و در واقع کودک گلودرد را با دندان درد اشتباه گرفته است.

بعضا التهاب لثه جنرالیزه در بچه ها ناشی از عدم رعایت بهداشت یا تبخال های دهانی اولیه که با قرمزی و التهاب شدید لثه همراه است، کودک را بی تاب می کند. و اما بعضا پوسیدگی دندان شکستگی کنار دندان، تغییر رنگ قهوه ای آن عامل درد دندان شیری کودکان شماست. اگر هیچ کدام از موارد فوق نیست احتمالا کودک شما در حال در آوردن دندان جدید است که معمولا در ۶ سالگی و در پشت آخرین دندان شیری است و لثه روی آن تحت فشار است.

درمان دندان درد کودکان

دندان درد کودکان را چگونه درمان کنیم؟

۱. تمامی دندان های کودک را با نخ دندان تمیز کنید، به طوری که هیچ باقیمانده غذایی لابلای دندان های او نباشد. سپس دندان ها را کاملا
مسواک زده و از او بخواهید با آب نمک ولرم دهانشویه کند. معمولا تکرار دهانشویه حتی در مواردی که دندان درد کودکان ناشی از پوسیدگی باشد کمک بزرگی به رفع آن می کند.

۲. اگر پوسیدگی در دهان کودک مشاهده نمودید، راه حل های مقطعی تا مراجعه به دندانپزشکتان شامل تمیز کردن دهان کودک، پرت کردن حواس او به بازی و چیزهای مورد علاقه اش و در صورت بی تابی استفاده از مسکن ها مثل شربت ایبوپروفن مطابق دستور پزشک کودک می باشد. اکیدا از آسپرین برای تسکین درد دندان کودکان استفاده نکنید چرا که خطر ابتلا به سندرم ری (Ray syndrom) را بالا می برد.
۳. کمپرس آب گرم و در بعضی موارد آب سرد می تواند مسکن دندان درد کودکان باشد.
۴.به هیچ عنوان برای کودکان از مسکن های موضعی مثل اسپری لیدوکایین، گل میخک، قطره دنتول و… استفاده نکنید.

چه کنیم که کودکمان دندان درد را تجربه نکند؟

۱. همزمان با رویش اولین دندان شیری در دهان کودک با دندانپزشک مشورت کنید.
۲. معاینات دوره ای دندانپزشکی کودک را جدی بگیرید. بگذارید کودکتان فرهنگ حفظ سلامتی خود را از همین سنین تجربه کند.
۳. حداقل روزی یکبار خودتان برای کودکان زیر ۹ سال مسواک بزنید.
۴. نخ دندان حتی برای دندان های شیری معجزه می کند.
۵. استفاده از شیرینی جات و شکلات ها را در کودکان خود به حداقل برسانید.
۶. فلوراید تراپی دوره ای را برای کودکتان مد نظر داشته باشید.
۷. مصرف شیر و لبنیات را در برنامه غذایی کودکتان بگنجانید.

پرسش و پاسخ های مرتبط