مراقبت های بعد از درمان ریشه

مراقبت های بعد از درمان ریشه

وقتی دندان شما تحت درمان ریشه (root canal therapy) یا درمان مجدد (Rtereat) قرار میگیرد، ممکن است علایمی داشته باشید که اغلب آنها از عوارض طبیعی چنین درمانی هست. پس این مطلب را با دقت مطالعه بفرمایید:

  1. تا یک ساعت پس از درمان از  میل نمودن هر گونه خوراکی جویدنی خودداری کنید و تا مرحله بعدی درمان حتی الامکان با سمتی که تحت درمان قرار گرفته است، غذای سفت نجوید.
  2. جهت جلوگیری از احساس درد در محل دندان درمان شده و نیز محل تزریق بی حسی داروی ضد درد مصرف کنید. ممکن است تا دو هفته پس از درمان، درد خفیف تا شدید داشته باشید که میتوانید جهت تسکین درد هر ۴تا ۶ ساعت از داروی ضد درد پیشنهادی دندانپزشک معالج استفاده نمایید. اگر با وجود مصرف دارو، درد تسکین نیافت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  3. تورم در ناحیه صورت و اطراف دندان درمان ریشه شده (عصب کشی شده) غیر طبیعی نمی باشد و در صورت بروز چنین حالتی جهت دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک خود  مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه دارو یا آنتی بیوتیک خودداری کنید.
  4. اگر احساس کردید که ترمیم دندان شما بلند است، جهت جلوگیری از شکستن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  5. در بعضی موارد ممکن است تا حدود یک ماه پس از درمان ریشه هنکام جویدن غذا و اعمال فشار درد بسیار کوتاه مدتی در ناحیه دندان درمان ریشه شده احساس کنید که به مرور زمان این حساسیت کم میشود و جای نگرانی نیست. در صورت افزایش و یا تداوم بیش از یک ماه باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  6. دندانی که درمان ریشه میشود، شکننده خواهد بود. لذا بهتر است پس از اتمام درمان ریشه، جهت جلوگیری از شکستن، دندان را روکش کنید.
  7. لطفا شرایط بعد از درمان ریشه دندان خود را با دندان دیگران یا حتی دندان دیگر خود مقایسه نکنید. زیرا عوامل مختلفی در به وجود امدن این شرایط دخیل هستند که در صورت لزوم دندانپزشک به صورت شفاهی برای شما توضیح خواهد داد.
  8. پس از برطرف شدن بی حسی دندان های فک پایین ممکن است احساس درد و خشکی در ناحیه مفصل فک داشته باشید که با گذشت زمان و گرم نمودن آن درد برطرف میشود.

اگر باز هم مشکلی داشتید، ما همیشه در کنار شما هستیم.

سوالات رایج شما

چه مدت بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

توصیه ما: در اولین فرصت بعد از عصب کشی دندانتان را پر کنید مگر اینکه درد غیر قابل کنترلی داشته باشید. پر کردن سریع دندان به حفاظت از عصب کشی شما از آلوده شدن به باکتری های موجود در محیط دهان کمک میکند. 

 آیا دندان عصب کشی شده را حتما باید روکش کنیم؟

در منابع علمی جهان در درمان دندانهای به شدت تخریب شده ( دندانهای عصب کشی شده) آمده است که روکش کردن دندان عصب کشی شده، به حفظ کردن دندان در برابر شکستگی های وسیع و غیر قابل درمان که منجر به کشیدن دندان  میشود، کمک میکند. چرا که دندان عصب کشی شده، هم در قسمت میانی دندان دچار تخریب شده است که این موضوع به شدت دندان را مستعد شکستن میکند و هم احتمال وجود ترک و گسترش آن در این دندانها بیشتر هست.

برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چه کنیم؟

در عفونت مجدد دندان عصب کشی شده، با توجه به وضعیت تاج باقیمانده دندان، میزان عفونت و درگیری اندو پریو و یا بالعکس تصمیم به کشیدن دندان و یا درمان مجدد ریشه میگیریم.

مدت زمان ماندگاری پانسمان دندان چقدر هست؟

پانسمان دندان، اگر با خمیرهای معمول پانسمان انجام بگیرد که معمولا حداکثر یکماه اعتبار دارد. و قبل از یکماه باید دندان پر شود. اگر با زونالین و یا پانسمان های رزینی انجام بگیرد، میتواند مدت زمان بیشتری از عصب کشی دندان شما محافظت کند. اما باز هم تاکید به پر کردن سریع تر دندان بعد از عصب کشی میکنیم.

حساس شدن دندان بعد از عصب کشی به چه علت هست؟

یکی از مهمترین علت های درد بعد از عصب کشی دندان، این هست که عروق و اعصاب دندان تحریک شده اند و طبعا اطراف ریشه دندان، التهاب جدی شکل گرفته است. باید کمی صبوری کرد تا این التهاب به مرور زمان برطرف شود. استفاده از مسکن های ضدالتهاب مثل ایبوپروفن و مفنامیک اسید و… ویا با تجویز دندانپزشک شما در بسیاری موارد مسکن های تزریقی میتواند کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری:

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x