مراقبت های دندانپزشکی در دوران کرونا

کرونا ویروس شیوع یافته جدید یا COVID-19 یکی از انواع کرونا ویروس از خانواده SARS و MERS هست که از ووهان چین شروع شد و کم کم در بیشتر کشورهای جهان و از جمله ایران شیوع پیدا کرد. متاسفانه قدرت شیوع این ویروس به دلیل ماندگاری بالای آن در سطوح بسیار بالاست.
قدرت ویرانگری کرونا ویروس COVID-19 بیشتر در ریه و به صورت پنومونی ویرال هست. اما علائم مشخصه آن شامل سرفه، عطسه، تب، بدن درد و احساس خستگی هستند که اگر با تنگی نفس همراه شود، صد در صد باید بستری انجام بگیرد.

روش های انتقال کرونا ویروس

1. مهم ترین روش انتقال از طریق انتقال مستقیم هست. یعنی از طریق عطسه یا سرفه کسی که بیمار است یا ناقل خاموش بیماری است. ناقل خاموش کرونا کسی است که هیچ نوع علامت ظاهری ندارد اما ویروس را همراه دارد و می تواند شما را آلوده کند.
  2. روش دیگر انتقال تماسی می باشد (تماس با مخاط چشم، بینی یا دهان) که البته این روش می تواند هم از طریق تماس مستقیم باشد و یا حتی تماس غیرمستقیم با بزاق افراد ناقل بدون علامت.
ما متخصص عفونی نیستیم پس بیش از این کلام را به درازا نمی کشیم و در ادامه به معرفی خطرات و مراقبت های مورد نیاز دندانپزشکی در دوران کرونا می پردازیم.

به چه دلایلی هنگام مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا باید بیشتر احتیاط کرد؟

۱- مهم ترین کسانی که در دندانپزشکی در دوران کرونا در معرض خطر هستند دندانپزشکان هستند که مستقیما در فاصله نزدیک با بیمارانشان قرار می گیرند و از طرفی کاملا مستقیم با بزاق سر و کار دارند.
۲- هنگامی که تراش دندان یا کامپوزیت دندان شما انجام می گیرد و یا برای شما جرمگیری، ایمپلنت (انواع ایمپلنت دندان) و انواع جراحی ها انجام می گیرد، قطراتی ریز به صورت آیروسل در هوا تا مدتی معلق می مانند که البته با توجه به سنگین بودن این ویروس، طبق دستورالعمل جدید WHO می تواند تا مدت زیادی، شاید تا ۳ ساعت در هوا باقی بماند و به راحتی کادر درمان را آلوده کند.

در صورتی که مجبور باشیم در مدت اپیدمی کرونا به دندانپزشکی مراجعه کنیم چه تمهیداتی واجب هست؟

مراقبت های دندانپزشکی در دوران کرونا کدامند؟

۱. باید فاصله بین مراجعین طوری باشد که اتاق انتظار به هیچ وجه شلوغ نباشد. یعنی با بیرون رفتن یک بیمار از مطب، بیمار بعدی وارد شود.
۲. اگر اتاق انتظار شلوغ بود حتما از ماسک استفاده کنید.
۳. بلافاصله بعد از ورود و هنگام خروج از مطب دستان خود را بشویید.
۴. اگر به هر علتی، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است، دیابت، فشار خون، سابقه پیوند، بیماری های قلبی عروقی و یا مصرف کورتون و … و یا در دو هفته اخیر با بیمار مبتلا به کرونا مراوده ای داشته اید یا احساس سرما خوردگی اندکی هم دارید، به هیچ عنوان برای درمان های دندانپزشکی در دوران کرونا مراجعه نکنید.
۵. برای مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا با خود ماسک و دستکش به همراه داشته باشید.

مراقبت های دندانپزشکی در دوران کرونا

۱. همکاران گرامی، در دوران اپیدمی کرونا بهتر هست که از انجام درمان های الکتیو بپرهیزیم.
۲. حتی المقدور از گان، ماسک فیلتردار یا ماسک جراحی همراه با دستمال کاغذی، عینک و شیلد استفاده کنید.
۳. قبل و بعد از هر بیمار دستان خود را بشویید.
۴. حتما بیمارتان قبل از شروع کار باید با دهانشویه های حاوی اکسیژن آزاد (مزایای استفاده از دهانشویه) دهانشویه کند.
۵. اصول کنترل عفونت به شکل بی نظیری انجام گردد.
۶. برای هر بیمار کلیه وسایل جداگانه به صورت پک استریل اختصاص داده شود.
۷. حتما بین مراجعین کلیه وسایل و سطوح موجود در اتاق درمان با مواد ضدعفونی کننده کاملا تمیز و ضدعفونی شوند.
۸. از تهویه مناسب محیط درمان مطمین شوید.
۹. باید تمامی پرسنل مطب از ماسک و دستکش و حتی عینک محافظ استفاده کنند.
۱۰. حتما بیمارتان قبل از شروع درمان باید تست شود.
تست باید از طریق:
a. بررسی دمای بدن با دماسنج دیجیتال از پیشانی انجام شود.
b. سوالاتی که باید از بیمارتان بپرسید:
اولا در ۱۴ روز گذشته علائمی از تب و سردرد و یا هر علامت مربوط به سرماخوردگی نداشته اید؟
ثانیا آیا در ۱۴ روز گذشته با کسی که درگیر ویروس بوده است مراوده ای نداشته اید؟
ثالثا آیا در ۱۴ روز گذشته در هیچ اجتماعی اعم از مهمانی و یا مراسمات مذهبی و … شرکت کرده اید؟
رابعا آیا اخیرا در سفر بوده اید؟
اگر دمای بدن مراجعه کننده شما از ۳۷.۳ درجه سلسیوس بیشتر باشد و یا پاسخ او به هر کدام از سوالات فوق مثبت باشد، قطعا نباید برای او درمانی انجام شود و باید جهت بررسی ارجاع داده شود.
اما اگر دما پایین تر از ۳۷.۳ درجه سلسیوس بود و پاسخ هیچ یک از سوالات فوق مثبت نبود، با تمام احتیاط ها می شود درمان را شروع کرد.

آیا در هنگام شیوع کرونا ویروس می توان ایمپلنت دندان و یا لمینت دندان انجام داد؟

البته که دستورالعمل مستقیم وزارت بهداشت در این دوران، فقط انجام درمان های اورژانس هست که به دلیلی شما را ناتوان کرده است. مانند:
  • درد دندان
  • عفونت دندان یا دهان
  • اصلاح دست دندان
  • خونریزی های غیرقابل کنترل
اگر به سیستم ضدعفونی و استریل مطبی که مراجعه می کنید ایمان دارید، اگر از قدرت بالای سیتم ایمنی خود مطمئن هستید و اگر به هر علتی مجبور به انجام درمان دندانپزشکی در دوران کرونا هستید، با رعایت نکات ایمنی مثل شستن مکرر دست ها با آب و صابون، می توانید درمانتان را به انجام برسانید. اما یادتان باشد که بعد از جراحی و یا هر نوع عملی که باعث ایجاد زخم باز در دهان شما می شود باید روزی چند بار با آب نمک دهانشویه کنید و به هیچ عنوان دست آلوده خود را به سمت دهانتان نبرید.